Terugblik VVD-raadsfractie Utrechtse Heuvelrug

Het jaar 2015 zit er bijna op. Dit was het eerste volledige jaar voor de raadsfractie die in maart 2014 is gekozen. Met ons team van 5 fractieleden en 3 commissieleden hebben we ons ingezet om zoveel mogelijk liberale invloed te hebben op het beleid van de rood-christelijke coalitie van D66, GL/PvdA, CDA en SGP. En dat dit geen overbodige luxe is blijkt telkens weer. Want hoewel we met een Raadsprogramma werken waar alle acht raadsfracties mee hebben ingestemd zit het venijn vaak in de details.

Via onze eigen afdelingswebsite en de lokale media heeft u kunnen volgen wat ons allemaal heeft bezig gehouden. Het zou te ver voeren om hier een opsomming te plaatsen van alle onderwerpen die zijn langsgekomen en de standpunten/resultaten die we als VVD hebben ingenomen/bereikt. Kortheidshalve verwijs ik u hiervoor naar onze website: http://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/

Naast het zichtbare raadswerk gaan de fractie- en commissieleden ook regelmatig op werkbezoek. We vinden het belangrijk om niet alleen onze mening te vormen op basis van de informatie die we van het college ontvangen. We ontmoeten graag onze inwoners, ondernemers en ander belanghebbenden als onderdeel van onze beeldvorming. Deze werkbezoeken zijn zowel met andere partijen als alleen met VVD team leden. Onze fractiesecretaris Evert de Boer, houdt zelfs een lijst bij van dit soort bezoeken. Iedere fractievergadering delen we met elkaar wat we hebben opgestoken van de verschillende werkbezoeken. Om een beeld te geven van wat voor soort bezoeken we afleggen noem ik hieronder een paar voorbeelden:

• Landgoed Den Treek/Henschoten: toekomst van het Henschotermeer
  • Landgoed Zuylestein: economisch draagvlak landgoederen
  • Leersumse bedrijven: bedrijventerrein Leersum
  • BIGA (= Sociale werkvoorziening van o.a. gemeente Utrechtse Heuvelrug): toekomst i.v.m. wijzigingen in de (subsidie) regelgeving voor beschermd werk
  • Omwonenden Hoofdstraat 182 Driebergen: plannen vestigen studentenhuis
  • Verschillende winkeliers verenigingen: toekomst winkelgebieden
  • Huis Doorn: toekomst museum
  • Regionaal Bureau Toerisme: verhogen aantrekkelijkheid toeristisch product
  • Basis School de Ontdekkingsreis, de Zonneheuvel en middelbare school Revius: allen vanwege nieuwbouwplannen
  • Marokkaanse Moskee in Driebergen: voorkomen Jihad reizigers
  • Tennisvereniging Maarn: renovatie banen i.h.k.v. de tennis harmonisatie

Los van deze werkbezoeken hebben we, samen met het bestuur, nog goed bezochte politieke cafés georganiseerd over o.a. over arbeidsmarkt participatie en minima beleid (beide samen met GL/PvdA en D66) en de toekomst van winkelgebieden.

Naast de werkbezoeken en politieke cafés zijn we uiteraard ook volksvertegenwoordigers waar mensen zich toe wenden als ze vastlopen in de brij van gemeentelijke regelgevingen. Dit gebeurde altijd al op het ‘ruimtelijke domein’. Mensen snappen niet waarom een bouwvergunning niet wordt afgegeven of waarom een bestemmingsplan ineens iets onmogelijk maakt. Maar ook voor bijvoorbeeld verkeersproblemen weten mensen ons al jaren te vinden. Sinds de decentralisaties van sociale taken op het gebied van o.a. thuiszorg en jeugdzorg naar de gemeente van begin dit jaar zien we ook steeds meer radeloze inwoners die ons om hulp vragen. Vaak proberen we als een soort ‘Haarlemmerolie’ deze mensen te helpen door hun problemen bij de juiste ambtenaren of wethouder neer te leggen. Door ons hiervoor in te spannen blijven we ook goed inzicht houden tussen de beleidsbesluiten en de consequenties voor de betrokken personen en organisaties. Gelukkig kunnen we regelmatig zorgen dat er oplossingen worden gevonden. Om m.n. voor verkeer- en ruimtelijke- problemen binnen onze gemeente het bij ons melden van misstanden te vergemakkelijken lanceren we in de laatste week van het jaar het VVD verkeersmeldpunt: http://www.verkeersmeldpunt-uh.nl/. Hierover volgt nog separate informatie.

Uiteraard kan in deze terugblik de Provinciale Statenverkiezingen van maart niet onvermeld blijven. Het fractie/commissieledenteam heeft haar steentje bijgedragen aan deze campagne door te flyeren en de straat op te gaan. We mogen trots zijn op de uitslag. We waren met 4527 (20,4% van de) stemmen weer de grootste partij op de Utrechtse Heuvelrug. D66 werd tweede met zo’n 900 stemmen minder dan de VVD. Het CDA werd derde met bijna 1500 stemmen minder dan de VVD. Hulde aan het campagneteam en onze kandidaten.

Persoonlijk ben ik zeer vereerd dat ik gekozen ben tot raadslid van het jaar 2015 op de Utrechtse Heuvelrug. Deze verkiezing heb ik vooral te danken aan het harde werken van de fractie- en commissie- leden en de positieve stimulering van het bestuur. Alleen door hun aller inzet kon ik doen wat ik heb gedaan: proberen de Utrechtse Heuvelrug een beetje liberaler maken. Daarom ben ik hun hier veel dank voor verschuldigd.

Afsluitend kijken we als fractie met een goed gevoel terug op het jaar 2015. We zijn als fractie/commissieledenteam in 2015 meer op elkaar ingespeeld geraakt. Ook de samenwerking met, en ondersteuning van het bestuur gaat prima! We hebben, ondanks dat we geen wethouder leveren, enkele belangrijke besluiten kunnen beïnvloeden. Helaas hebben we ook bepaalde zaken niet kunnen tegenhouden (bijv. Belastingverhogingen). Er blijft voldoende uitdaging in 2016 om het Heuvelrugbeleid nog wat meer liberale invloeden te bezorgen.

We genieten nu van een korte rustpauze en hopen u allen op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente (4 januari) of het afdelingsbestuur (15 januari) te mogen begroeten.

Namens de fractie en commissieleden wens ik u en uw dierbaren fijne feestdagen en een gezond, liberaal 2016.

Rob Jorg

Fractievoorzitter VVD Utrechtse Heuvelrug