Persbericht Gemeente Utrechtse Heuvelrug over crowdsourcing bezuinigingen

Persbericht:Adviseer het college over de begroting 2015!

Wat vindt u: Waarop kan bezuinigd worden?

Het bestuur van de gemeente vraagt u als inwoner en belanghebbende om advies voor het opstellen van de begroting. De gemeente krijgt van het Rijk veel minder geld uitgekeerd en moet net als andere overheden vanaf 2015 flink bezuinigen om de begroting sluitend te krijgen. Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden die effect hebben op hoe onze gemeente zich gaat ontwikkelen. Dit gebeurt op een nieuwe manier. Vanaf 15 augustus tot 1 oktober 2014 kan iedereen die dat wil, meedenken en het college adviseren door online de Begrotingswijzer invullen. Deze is te vinden op www.heuvelrug.nl/begroting.

Begrotingswijzer

De Begrotingswijzer is een digitaal programma. Hiermee kan iedereen nu zelf kiezen uit begrotingsposten om te bezuinigen en/of de inkomsten te verhogen. Ook kunnen deelnemers zelf voorstellen doen en reageren op de voorstellen van anderen en zo de discussie aangaan.

De ingediende voorstellen worden doorgerekend, getoetst aan wet- en regelgeving en de termijn waarop het voorstel uit te voeren is. Zijn er vragen over het voorstel, dan neemt de gemeente contact op met de indiener.

Wat gebeurt er met uw idee?

In oktober bespreekt het college de uitkomsten van de begrotingswijzer en de ingebrachte voorstellen en stelt een begrotingsvoorstel 2015 op voor de gemeenteraad. De gemeenteraad stelt in november de begroting 2015 vast, mede op basis van de uitkomsten van de Begrotingswijzer en gekozen voorstellen. Alle indieners van een voorstel krijgen daarna bericht over wat er met hun voorstel is gebeurd.

Wethouder Financiën Jan Willem van Dongen roept iedereen op het college te adviseren.

“Pak die kans! Waar moet de gemeente naar toe, wat vindt u dat er moet veranderen? Met het draaien aan de begrotingsknoppen begin het! Waarop moeten we bezuinigen en waar juist investeren? Voel u daarom uitgedaagd om na te denken over de richting waarin onze gemeente zich de komende jaren moet ontwikkelen. En doe mee! Ik ga ervan uit dat we veel creatieve ideeën binnenkrijgen waarmee we aan de slag kunnen gaan”!

Participatie

Deze Begrotingswijzer is een toegankelijk instrument om in relatief korte tijd de mening van vele inwoners te peilen en creatieve oplossingen binnen te krijgen. Deze manier van raadplegen is een eerste stap in het interactief opstellen van de begroting. Komende jaren wordt de participatie van inwoners en andere belanghebbenden bij de begroting verder ontwikkeld.

Geen internet?

Inwoners die zelf niet over internet beschikken, kunnen eventueel bij en/of met hulp van familie of vrienden de begrotingswijzer invullen. Ook bij de bibliotheken in de dorpen kunnen leden gratis en niet-leden tegen een geringe vergoeding gebruik maken van internet. Bij de receptie in het Cultuurhuis staat een laptop waarmee inwoners gratis de Begrotingswijzer kunnen invullen. Hier zijn ook exemplaren beschikbaar die de begroting in één oogopslag inzichtelijk maken. Dit document is als pdf ook op de website beschikbaar.