Ruimte voor sport en recreatie

Met plezier bewegen en sporten is van onschatbare waarde voor een vitale, gezonde, duurzame en weerbare samenleving. Door te sporten ontplooien mensen zich en komen ze in aanraking met normen en waarden. Ze leren incasseren, doorzetten, samenwerken en ze leren het beste uit zichzelf te halen. Het bevorderen van een actieve leefstijl en sporten verkleint bovendien het risico op ziekten, vergroot de mentale veerkracht, draagt bij aan een geïntegreerde samenleving en versnelt het herstelproces na een medische ingreep. Sport moet dan ook voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking. Zo draagt de VVD bij aan de ruimte voor sport en recreatie:

·        Alle kinderen moeten aan sport kunnen deelnemen; wij ondersteunen gezinnen die dat niet kunnen betalen.

·        Goed bewegingsonderwijs, jeugdsport, programma’s als ‘Bewegen op recept’ (waarbij mensen die weinig bewegen door de huisarts worden doorverwezen naar een sportaanbieder) en een groter aanbod van sport voor senioren zullen we actief stimuleren.

·        Openbare ruimten (parken, bospaden, wegen en waar mogelijk schoolpleinen) moeten zo effectief mogelijk worden benut voor sport, spel en bewegen.

·        Sportverenigingen moeten hun gebouwen en terreinen vrij kunnen exploiteren voor maatschappelijke en sportieve activiteiten en deze beschikbaar kunnen stellen aan andere sportverenigingen, scholen, cultuurinstellingen of zorgorganisaties.

·        Wij steunen de buurtsportcoaches in hun doel om de sportparticipatie te vergroten. Bij voorkeur met meer aandacht voor de basisscholen en het aanbieden van clinics. Deze clinics mogen zich op meer verschillende sporten richten.

·        Gym-onderwijs op de lagere scholen is belangrijk. We moeten af van het ingewikkelde administratieve proces voor het vaststellen en vergoeden van de gymlocaties.

·        Sportverenigingen moeten hulp en ruimte krijgen om te professionaliseren.  Samenwerking tussen verenigingen moedigen wij aan om zo tot een completer sportaanbod te komen.

·        In de gemeente moet voldoende zwemwater beschikbaar zijn voor zwemonderwijs, bewegingsactiviteiten en recreatie.

·        Het stimuleren van sportevenementen in de gemeente als onderdeel van haar rol als gastvrije gemeente.