Ruimte voor mobiliteit

Een goede en veilige infrastructuur verhoogt de kwaliteit van wonen en werken. Doordat de mobiliteitsbehoefte doorlopend verandert, denk aan de elektrische fiets, is het van belang om een goed en divers aanbod van (openbaar)vervoer te faciliteren. De verouderde verkeersinfrastructuur maakt dat doorstroming van verkeer en de veiligheid van kwetsbare en jonge weggebruikers met elkaar op gespannen voet staan. De VVD wil blijven investeren om snelheidsverschillen op dezelfde weg verder te reduceren. Ruimte voor mobiliteit willen wij via de volgende punten verbeteren:


·       Voldoende gratis parkeervoorzieningen, met name ook voor lang-parkeren bij gebruik van het openbaar vervoer, voor auto’s, (elektrische) fietsen en scootmobielen. Dit is belangrijk voor een goede bereikbaarheid.

·       Vergroten van het aanbod van elektrische laadpunten. Wij willen dat de gemeente, in overleg met marktpartijen en omliggende gemeentes, onderzoekt hoe dit aantal snel kan worden vergroot en waar nodig faciliteert.

·       Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit, zoals het gebruik van waterstof, moet de gemeente stimuleren en faciliteren.

·       De verkeers- en parkeersituatie bij scholen is vaak een bron van zorg. Wij willen dat de gemeente daar waar nodig maatregelen neemt zoals bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer of ‘Kiss & Ride’-plaatsen.

·       De snelheidslimiet op N-wegen handhaven op 80 km/u, maar daar waar dat nodig is voor de veiligheid, verlagen. Bijvoorbeeld bij scholen, kinderdagverblijven, seniorwoningen en woongebieden voor ouderen. Wij willen ook extra aandacht voor andere verkeersmaatregelen die de veiligheid in deze gebieden verhogen.

·       Het doorgaande regionale verkeer wordt afgewikkeld via de A12 (rijksweg Utrecht-Arnhem) en de N229 (de provinciale weg tussen Bunnik en Wijk bij Duurstede) en niet via ons grondgebied.

·       Het huidige aanbod van openbaar vervoer ten minste minimaal op peil houden.

·       Een rechtstreekse openbaarvervoerverbinding van Amerongen en Leersum naar de stations van Maarn en Amersfoort.


·       De verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers in het algemeen maar in het bijzonder bij de Donderbergrotonde in Leersum verbeteren, bij voorkeur door de aanleg van een fietstunnel.

·       De tunnel onder het spoor en de nieuwe westelijke rondweg in Maarsbergen moeten zo uitgevoerd worden dat eventuele negatieve effecten voor bewoners zoveel mogelijk worden beperkt.

·       Meer handhaving op snelheid, telefoneren of appen in het verkeer en geluidsoverlast.

·       Bij het bepalen van het lichtniveau van de nieuwe openbare verlichting moet rekening worden gehouden met alle gebruikers.

·       Wij zien het station in Maarn graag behouden. Maar met het oog op de houdbaarheid van station Maarn in de toekomst hebben wij geen bezwaar tegen een onderzoek. Geen station in Maarn of Maarsbergen is geen optie.

·       Een snelfietspad van Wageningen naar Utrecht vinden wij een goed idee om uit werken.

·       Samenwerking zoeken met provincie om huidige kruispunt in Doorn te verbeteren en mogelijk ruimte te creëren voor een veiliger oplossing voor fietsers en voetgangers.

Betere bewegwijzering voor faciliteiten in de dorpen (denk aan parkeren t.b.v. dorpshuizen en sportvoorzieningen) om daarmee ook verkeersstromen beter te sturen.