VVD terugblik op Begrotingsraad 9 en 12 november

Op 9 november begon de gemeenteraad aan de bespreking van de voorgestelde begroting Utrechtse Heuvelrug 2016-2019. Dit startte met een inleiding van de acht fractievoorzitters. In mijn inleiding heb ik namens de VVD uitgesproken dat we zwaarwegende bezwaren hebben tegen een paar elementen uit de voorgestelde begroting.

Hierin wordt een paar miljoen Euro ‘gevonden’ door de boekhoudregels te veranderen. Daarbovenop worden de belastingen ook dit jaar wéér verhoogd:

o     de OZB wordt na de 10% stijging van 2015 in 2016 nog eens met 2,5% verhoogd;

o     De Toeristenbelasting wordt, na de 33% stijging van 2015 in 2016 weer met 11% verhoogd;

De door mij namens de VVD uitgesproken tekst vindt u hier.

Onnodig!
Volgens de VVD zijn de lastenverhogingen niet nodig als de gemeente zuinig is met het geld van ons allemaal. Voor beide lastenverhogingen kwam de VVD dan ook met amendementen om dit te voorkomen. Naast deze twee amendementen heeft de VVD nog 5 amendementen en 5 moties (mede) ingediend. Vooral onze amendementen om de voorgenomen stijgingen van OZB en Toeristenbelasting te voorkomen waren voor ons belangrijk. Na de inleiding van alle partijen bleek dat er geen enkele partij ons steunde om de OZB niet te laten stijgen. In een poging om de voorgenomen stijging van 2,5% te beperken tot de huidige inflatie van circa 0,9% en hiervoor steun te krijgen hebben we toen ons amendement aangepast.

Aan het einde van een lange vergaderavond bleek dat de coalitiepartijen D66, CDA en SGP niet de politieke wil hadden om ons tegemoet te komen om de OZB-stijging te beperken tot de inflatie. Dit ondanks het feit dat deze partijen in hun verkiezingsprogramma nog beloofden de OZB niet boven de inflatie te willen verhogen.

Toeristenbelasting:
Het tweede discussiepunt ging over de Toeristenbelasting. De Recron betoogde eerder dit jaar overtuigend dat een stijging van deze belasting werkgelegenheidsverlies betekent. Toch bleek alleen D66 ons te steunen om de Toeristenbelasting niet te laten stijgen. Dat ook het CDA ons niet steunde was extra opmerkelijk Deze partij had namelijk in haar inleiding aan het begin van de avond een pleidooi gehouden om meer aandacht te geven aan werkgelegenheid. Blijkbaar was dit pleidooi vooral voor de bühne. De VVD heeft liever boter bij de vis van het CDA.

Ook een nadeel van de Toeristenbelasting-stijging is dat er net, op aandringen van de VVD, een bemiddelaar is benoemd die binnen de recreatiesector op zoek moet gaan naar steun voor een alternatief (gedifferentieerd) systeem van Toeristenbelastingheffing. Dit omdat een overnachting bij een camping en  een hotel nu evenveel kosten (€1,00 na de verhoging) en dat wordt door de campinghouders (en gasten) als oneerlijk ervaren. Het bereiken van zo’n sectorakkoord wordt extra bemoeilijkt door de belastingverhoging.

Jeugdzorg:
Een ander voor de VVD belangrijk amendement ging over een risicoreservering Jeugdzorg van €500K. De VVD vindt dat we de raadsafspraak ‘we doen de nieuwe taken van de transities met het geld dat we hiervoor uit Den Haag krijgen’ moeten vasthouden. Deze risicoreservering wordt namelijk betaald uit de algemene middelen en niet uit de ‘transitie’middelen. Wij willen dat de transities ervoor zorgen dat de (lokale) overheid zaken anders en efficiënter gaat organiseren:  van ‘een recht voor een hele groep’ naar ‘ondersteuning van mensen die het echt nodig hebben’. Daar komt nog bij dat we als raad nog niet veel inzicht in de financiële transitie cijfers over 2015 hebben ontvangen. Ook voor 2016 staan er alleen verzamelbedragen in de begroting. Hoe men die wil besteden is niet duidelijk. Nu al €500K extra geld reserveren voor de Jeugdzorg uit de algemene middelen betekent dat de druk om Jeugdzorg beter, anders en efficiënter te gaan organiseren wordt verlicht. Alleen de BVH steunde ons hierin.

Van onze andere (mede) ingediende amendementen zijn er uiteindelijk vier wel aangenomen. Daar zijn we uiteraard tevreden over. Het ging om:

-          Schrappen budget 10-jarig bestaan van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, samen ingediend met SP, CDA, CU en BVH): Besparing:  €200K;

-          Welstandsbeleid: uitstellen grootschalige herziening omdat dit vanwege de nieuwe Omgevingswet anders tweemaal moet: besparing €40K;

-          Straatverlichting (samen met BVH en GL/PvdA):We willen dat er bij de nieuwe straatverlichting niet alleen naar de LED-technologie wordt gekeken maar ook naar andere technologieën;

-          Continueren van de tweede gemeentelijke Bijzonder Opsporing Ambtenaar(BOA), samen ingediend met CU: extra kosten in 2016 €55K;

Toch konden we als VVD niet instemmen met de begroting gezien de lastenverhogingen. Dat we tegen de begroting hebben gestemd was onvermijdelijk doordat de andere partijen geen enkel stapje in onze richting wilden doen.

Om 01.00 u werd de vergadering geschorst tot donderdag 12 november. In die bijeenkomst werden alleen nog de ingediende moties behandeld. Vier van de vijf door de VVD (mede) ingediende moties zijn aangenomen. Het ging om:

1.       Verbeteren van de communicatie en participatie van inwoners. Dit omdat die participatie eerder lijkt te verminderen dan verbeteren;

2.       Onderzoeken wat de (financiële) consequenties zijn als we het huidige handhavingsniveau 0 (we doen alleen wat als er klachten zijn) naar 1 zouden brengen. Er zijn namelijk veel klachten dat de gemeente de regels niet handhaaft;

3.       Onderzoeken wat de mogelijkheden en financiële consequenties zijn als we drie huidige recreatieve fietspaden transformeren naar ‘gewone’ fietspaden. Dit omdat deze fietspaden (tussen Amerongen- Veenendaal, Maarn-Austerlitz/Zeist en Driebergen-Austerlitz) veel schoolgaande kinderen en woon/werkfietsers trekken en nu te weinig onderhoud krijgen;

4.       Kleine verkeerskundige aanpassingen in de Koenestraat in Amerongen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Betrekken kennis en kunde inwoners!
Helaas kregen we onvoldoende steun (alleen van D66 en de CU) voor onze motie die beoogde dat we inwoners meer betrekken bij de jaarlijkse begroting (en/of kadernota). Dit is in het verleden succesvol gebeurd toen we op zoek waren naar bezuinigingen (bijvoorbeeld bij de Kerntakendiscussie van een paar jaar geleden en de crowdsourcing van vorig jaar). Wij denken dat de expertise en ideeën van inwoners en andere belanghebbenden zullen helpen dat de gemeente zuiniger wordt. Tijdens de verkiezingen en direct daarna buitelden partijen over elkaar heen om te verklaren dat het anders moet. Meer invloed en betrokkenheid van inwoners en vooral zoeken naar breder gedragen besluiten via consent. Nu, anderhalf jaar later, lijken veel partijen dit standpunten al weer te hebben laten varen.

Uiteraard hadden we liever de voor ons belangrijke resultaten bereikt. Dat mocht niet zo zijn. Wel zijn we tevreden dat een flink aantal andere amendementen en moties die we (mede) hebben ingediend een meerderheid hebben behaald. We zullen ons blijven inzetten om volgend jaar de lasten niet te laten stijgen.

Rob Jorg,
Fractievoorzitter VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug