Is er nog toekomst voor Vroeger en Nu?

De stichting Vroeger en Nu is gehuisvest in de mooie panden Traaij 104-106 te Driebergen. Daarachter is ook de oude begraafplaats, die door vrijwilligers van de stichting wordt onderhouden. De stichting stelt zich tot doel het cultureel erfgoed van Driebergen-Rijsenburg te bewaken, verder uit te breiden en uit te dragen. Er is een fraai museum ingericht, waar u echt eens moet gaan kijken.

Over alle activiteiten, die de stichting doet kunt u lezen op hun site (klik hier!).

Wat is er aan de hand?
De gemeente is eigenaar van de panden en had de intentie om deze te verkopen in het kader van het algemeen beleid om vastgoed, dat niet tot de kerntaken van de gemeente hoort, af te stoten. Het college kreeg voor deze panden een gegadigde, zijnde de begrafenisondernemer Stichting de Algemene. Het college stelde de raad voor om de panden aan deze gegadigde te verkopen.

Het gevolg van dit voornemen van het college zou zijn, dat de Stichting Vroeger en Nu de panden zou moeten verlaten. Een alternatieve locatie was echter niet voorhanden, dus betekent dat ook dat het museum zou ophouden te bestaan, de aktiviteiten een onzekere toekomst tegemoet zouden gaan en vermoedelijk het onderhoud van de begraafplaats ook zou ophouden.

De VVD keurde, na enig overleg over verschillende aspecten, dit voornemen af. Met ondersteuning van andere partijen stelde raadslid Peter van der Zee een motie op om de panden aan Vroeger en Nu te laten. Dat betekent, dat de panden in het bezit van de gemeente blijven en er een erfpachtconstructie zou moeten worden opgestart met Vroeger en Nu, zodat de gemeente daarvan nog wat inkomsten heeft. In de raad van 5 november is de motie behandeld.

Het werd een spannende avond.
Ook de stichting had niet stilgezeten. Zij diende een petitie met 1400 steunbetuigingen in om daar te blijven, maar ook de Algemene bleef aandacht vragen voor haar ruimtegebrek. De tribune van de raadszaal zat vol.

Gedurende het debat werd gepoogd om op één of andere manier de Algemene ook tegemoet te komen, maar dat lukte maar ten dele. Na een uur onderhandelen en discussie werd de motie enigszins aangepast, maar de ruimtebehoefte van Vroeger en Nu werd uiteindelijk volledig gehonoreerd. De motie werd, tot vreugde van de VVD met grote meerderheid aangenomen.

Het college heeft nu een zuivere richtlijn om de toekomst van de Stichting Vroeger en Nu zeker te stellen. Dat vereist nog enige uitwerking, maar we zijn er van overtuigd, dat het goed gaat komen.

Peter van der Zee,
Raadslid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug