VVD bijdrage Financiële beschouwingen 2016, 9 november 2015

Op maandagavond 9 november, met donderdagavond 12 november als uitloop, vindt de raadsvergadering plaats over de begroting 2016. Fractievoorzitter Rob Jorg zal voorafgaand aan het raadsdebat starten met een spreektekst, deze vindt u hieronder:

Voorzitter,  de begroting 2016 ligt voor ter vaststelling en de meerjarenbegroting ter kennisgeving. Dank hiervoor en ook dank voor de complete en tijdige beantwoording van onze vragen.

Financiën

Voorzitter, volgens het college en enkele partijen is er met deze begroting een stap gezet naar een ‘duurzaam gezonde financiële huishouding’. De VVD hoopt dat dit zo is. Door het  veranderen van financiële spelregels wordt een paar miljoen vrijgespeeld. Vergelijken met het verleden is lastig. 2015 wordt getypeerd door een forse overschrijding van de begroting. Kan de wethouder garanderen dat hij volgend jaar wel binnen de begroting blijft?

Zuinig is de gemeente zeker niet geworden:

o Eerdere bezuinigingen worden deels  terug gedraaid (advieskosten) of ingevuld met meevallers (lagere salarissen door jongere ambtenaren, geen precario inning).

o Wensen van verschillende partijen worden als extra uitgaven (bv milieu uitvoeringsprogramma) opgenomen en als het maar even kan betaald uit onze algemene reserve. (bv uitbreiding minima beleid tot 120%)

o Bezuinigingsideeën die inwoners vorig jaar hebben ingebracht zijn niet onderzocht, laat staan overgenomen.

Het afschaffen van de precario belasting steunt de VVD. We snappen echter niet dat de hierdoor bespaarde ambtelijke tijd niet leidt tot extra besparingen.

In het voorliggende voorstel wordt niet alleen een paar miljoen vrij gespeeld door de boekhoudregels te veranderen, de belastingen worden ook dit jaar wéér verhoogd:

o de OZB wordt na de 10% stijging van afgelopen jaar nog eens met 2,5% verhoogd;

o De Toeristenbelasting wordt, na de 33% stijging van dit jaar met 11% verhoogd;

De VVD heeft hier zwaarwegende bezwaren tegen. Het is ook niet nodig, als de gemeente zuinig is met het geld van ons allemaal. We hopen dat partijen kunnen opschuiven in onze richting. Voor beide lastenverhogingen komt de VVD dan ook met amendementen om dit te voorkomen.

Transities

Voorzitter,  de Jeugdzorg is een financieel hoofdpijn dossier. Gelukkig heeft het college het Rijk overtuigt dat de huidige verdeling van de jeugdzorg budgetten onjuist is. Door extra geld uit Den Haag lijkt het probleem in 2015 opgelost;

De wijze waarop u dit probleem in de komende jaren in de begroting heeft verwerkt, via een risico reservering jeugdzorg, steunen we niet. Dit risico via de begroting afdekken met geld uit de algemene middelen is in strijd met onze afspraak dat we de nieuwe transitietaken zullen doen met het geld dat we daarvoor krijgen. Kan dit niet anders?

De transitie budgetten zijn voor ons een ‘zwart gat’.  Hoe zit het met de uitgaven in 2015? Voor 2016 staat er een ongespecificeerd budget van zo’n  € 18 miljoen.

Verkeer en ruimte

Inwoners wijzen ons geregeld op problemen uit het ruimtelijke domein. Die problemen worden niet aangepakt. Daarom komt de VVD, soms samen met andere partijen met moties:

o Over de Koenestraat in Amerongen;

o Een motie over 3 fietspaden;

o Een motie over handhaving van ruimtelijke en andere regels, die nu niet worden gehandhaafd

o (En we ondersteunen de motie Groenonderhoud in de wijken en het amendement Groenstructuurplan)

Voor de VVD is zuinig zijn belangrijk. Wij vinden het daarom niet slim om in 2016 een grootschalige herziening van het welstandsbeleid op te pakken. Door de nieuwe omgevingswet zal dat spoedig weer opnieuw moeten. Daar komen we dan ook met een amendement voor.

Participatie

Voorzitter,  de VVD is niet tevreden over de betrokkenheid van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden bij besluitvorming in dit huis. De grote opkomst vorige week van inwoners over de toekomst van de oude begraafplaats en het museum Vroeg en Nu was een positieve uitzondering. In diezelfde week bespraken we de begroting, hierbij waren slechts 4 insprekers. De VVD ziet de participatie eerder afnemen dan toenemen. Daarom komen we met twee moties:

o De 1ste gaat vraagt om effectievere communicatie om participatie te bevorderen;

o De 2de vraagt om volgend jaar de begroting toegankelijker te maken om zo te bevorderen dat de samenleving meer betrokken raakt.

Voorzitter,  de voorliggende begroting kan helaas niet het consent van de VVD krijgen. We hopen op steun voor onze amendementen zodat we de geamendeerde begroting uiteindelijk wel consent kunnen geven.

Rob Jorg