De communicatie-kloof?

Communicatie heeft een sleutelrol als je mensen wilt betrekken en betrokken wilt zijn bij mensen. Je moet immers wel wéten wat er leeft en speelt. Daar gaat het nogal eens mis en dat bracht Rob Jorg tot het stellen van vragen:

Enkele voorbeelden van de afgelopen tijd waarin het nog niet goed gaat, was de communicatie bij de klachten van de motorrijders over de VRI in Doorn, maar ook de gebrekkige informatie in de gemeentepagina’s zorgt niet voor een extra boost aan betrokkenheid. Misschien was de belangstelling afgelopen maandag voor de beeldvormende vergadering, speciaal gericht op input van inwoners en belangenverenigingen voor hun kijk op de Begroting 2016, nog wel treffender: er waren 4 insprekers en een letterlijke handvol geïnteresseerden op de tribune. De meesten van deze personen weten normaal de weg naar Doorn ook goed te vinden. Verzoeken van enkele VVD-fractieleden bij inwoners om ook langs te komen en mee te praten, zorgden voor verbaasde blikken, men was niet op de hoogte.

Afgelopen vrijdag 23 oktober verscheen er een mooie post op facebook: op 4 november a.s. is er een speciale #durftevragen sessie met keynotespeaker Martijn Aslander in het Programma Economie. De VVD-fractie was direct enthousiast, immers een sessie voor ondernemers met Martijn Aslander staat garant voor inzichten, inspiratie en genoeg stof tot napraten.

Tegelijk wierp het bericht vragen op. Zo was het op de site van de gemeente amper te vinden en was de informatie op site en folder niet eenduidig en daarmee verwarrend. Bovendien is anderhalve week tevoren, voor een bijeenkomst gericht op ondernemers, wel erg kort. Het bracht de fractie tot het stellen van de volgende vragen:

Afgelopen vrijdag 23 okt werden wij verrast op Facebook met een aankondiging voor een #durftevragen-sessie voor het Programma Economie.

Deze sessie wordt begeleid door een heuse keynotespeaker: Martijn Aslander en zal over anderhalve week plaatsvinden op 4 november a.s. 

Deze aankondiging en vooral de inhoud wekte om meer dan één reden direct de interesse van de VVD-fractie, zij wierp namelijk naast interesse ook direct een aantal vragen op:

·         In welk kader of programma valt deze bijeenkomst
·         Gelden hiervoor de doelenbomen uit de programmabegroting bij programma 1.4 en 1.5?
·         Zo ja, vind u dan dat deze uitnodiging optimaal voldoet aan de doelen:
    o   1.4: het vroegtijdig en op maat betrekken van inwoners en partners bij projecten en beleidsvorming
    o   1.5: communiceren met inwoners op eigentijdse wijze
·         Voor wie zijn deze sessies? Want site en flyer zijn niet consistent qua inhoud
·         Wat behelst (vanuit de geïnteresseerde lezer) het Programma Economie (m.a.w. zou dit niet toegelicht moeten worden)?
·         Wat is het heldere doel van de uitnodiging/bijeenkomst?
·         is de Facebook-uitnodiging de eerste en enige aankondiging van deze bijeenkomst, zo ja:
    o   waarom zo vreselijk kort voor zo'n bijeenkomst (anderhalve week, gericht op ondernemers)     o   waarom alleen met een enkel bericht op facebook?
·         waarom is een voor ondernemers belangrijke spreker en mogelijk belangrijke avond, pas na 5 muisklikken verstopt op de site te vinden?

Als wij als gemeente de inwoners en ondernemers goed willen betrekken bij beleidsvorming, dan zullen wij hen ook echt moeten bereiken. Dat vraagt anticiperen op hun behoefte, in communicatie én in informatie. Dat vraagt denken en kijken vanuit hun blikveld en ervaring en daarop inspelen. 

Wij hopen dat de 4de november inmiddels beter op het netvlies van onze ondernemers staat en een goede opkomst zal zijn. Niet alleen Martijn Aslander verdient een groot publiek, ook onze ondernemers verdienen het op een goede manier betrokken te worden bij de uitdagingen die er lokaal liggen en daarvoor is deze avond een mooie gelegenheid.