Vragen VVD over onveilige rotonde Donderberg Leersum

De verkeerssituatie voor (brom)fietser op de rotonde Donderberg te Leersum is onveilig. Er zijn de afgelopen jaren vele ongelukken en bijna ongelukken gebeurd waarbij (brom)fietsers het slachtoffers waren. Fractielid Ron van der Laan (Leersum) stelt vragen.

De VVD fractie wil graag aandacht vragen voor de onveilige verkeerssituatie op de rotonde Donderberg te Leersum.

De verkeerssituatie voor (brom)fietser op de rotonde Donderberg te Leersum is onveilig. Er zijn de afgelopen jaren vele ongelukken en bijna ongelukken gebeurd waarbij (brom)fietsers het slachtoffers waren. Doordat (brom)fietsers de rotonde vanaf twee verschillende kanten mogen oprijden, maakt het extra risicovol voor automobilisten om ze over het hoofd te zien. Vooral tijdens de ochtendspits maken veel scholieren op weg naar Doorn (N225) en het SGM aan de Maarsbergseweg (N226) gebruik van deze rotonde.

Om de verkeersveiligheid van deze weggebruikers te verbeteren, wil de VVD hier aandacht aan geven door de volgende drie vragen te stellen en een suggestie te doen.

1. Is het u bekend dat de veiligheid van deze rotonde voor fietsers en bromfietsers erg gevaarlijk is?
2. En dat er geregeld ongelukken gebeuren?

De VVD wil graag van het college horen of zij plannen heeft deze situatie op korte termijn aan te pakken ofwel met de provincie wil overleggen om actie te ondernemen.

3. Ten slotte wil de VVD fractie weten hoe het staat met de plannen van een by-pass.

De suggestie die de VVD wil doen is de volgende:

In de gemeente Bilthoven is er onlangs een rotonde aangelegd waarbij in het wegdek verlichting is aangebracht. Deze gaat knipperen zodra een fietser de rotonde oprijdt.

Wilt u onderzoeken of het mogelijks is op korte termijn over te gaan tot de aanleg van een dergelijk systeem? Als daar de hulp van de provincie gewenst of noodzakelijk is, wilt u dan actie richting de provincie ondernemen?

De VVD-fractie kijkt met belangstelling uit naar de antwoorden.