Maximale vrijheid voor ouderen met geheugenproblemen door het toepassen van domotica

Op uitnodiging van Tiny Winter van het Seniorennetwerk Flevoland was Franca Kerstens vrijdagavond j.l. te gast in verpleeghuis Coloriet Laarhof te Lelystad. Daar kregen zij als een van de eersten een exclusieve rondleiding door het gebouw. De Laarhof is het modernste verpleeghuis van Nederland, dat gebruik maakt van domotica.

© Franca Kerstens

Domotica is ‘huisautomatisering’ waarbij sensoren signalen kunnen doorgeven. Deze sensoren zijn overal in het pand aangebracht zodat ouderen die lijden aan dementie of Alzheimer zich vrij kunnen bewegen over alle afdelingen. Ze kunnen naar buiten waar een belevingstuin is. Ze kunnen koffie drinken als ze dat willen. De Laarhof bestaat uit groepswoningen waar de bewoners in een kleinschalige setting met zes huisgenoten wonen. Daarbij ondersteund door het eigen verpleegkundig personeel dat ook samen met de bewoners kookt zodat het normale leven gewoon doorgaat.

De nieuwste technologie is toegepast in het hele gebouw. Door het aanbrengen van bewegingssensoren weet de verpleging of de bewoner nog op de kamer is. Naast en boven de deur zijn deze sensoren aangebracht. Om maximale privacy te garanderen,wordt geen gebruik gemaakt van camera’s. Alle bewoners hebben een eenpersoonskamer. Dus geen kamer delen met een andere bewoner, maar rust en vrijheid om zo lang als het kan je eigen leven te leiden.

Om het dag-/nachtritme van de oudere te stimuleren, geven de armaturen overdag veel licht en wordt het licht gedimd naarmate het later op de dag is. De verlichting past zich aan het tijdstip van de dag aan omdat deze ouderen nog wel eens onrustig zijn in de nacht en kunnen gaan zwerven. Door duidelijk het signaal te geven dat het avond is, wordt het normale leefpatroon gestimuleerd. Mede daarom kijkt de verpleging alleen maar ’s nachts naar de bewoner als de bewegingssensor onder het matras aangeeft dat de bewoner wakker is. Doordat de verpleging dan direct een signaal krijgt, kan er meteen poolshoogte genomen worden en is er sneller hulp waardoor val-incidenten veel minder vaak voorkomen.

Ook aan Wellness is gedacht! Naast een kapsalon is er ook een speciale badkamer ingericht waarin je heerlijk tot rust kunt komen.

Deze vorm van zorg sluit goed aan bij onze visie op zorgverlening. Zo lang mogelijk de eigen regie houden. Nieuwe technologie toepassen die het mogelijk maakt dat bewoners gegeven de omstandigheden zo zelfstandig mogelijk kunnen blijven. Kortom, een mooi voorbeeld van een gebouwde omgeving die ingericht is ten dienste van de mensen die er wonen.

Franca Kerstens,
raadslid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug