De toekomst van het onderwijshuisvesting in de Utrechtse Heuvelrug

Woensdag 16 september organiseerde Utrechtse Heuvelrug een onderwijsconferentie rondom het IHP (Integraal Huisvestingsplan voor Onderwijs). Doel is nu eens te kijken voorbij “de zak met geld” en vanuit 5 verschillende invalshoeken te zoeken naar verbetering van besteding en participatie van de gelden welke de gemeente wettelijk bijdraagt aan verbouw en nieuwbouw van scholen.

Onderwijs leeft in onze gemeente. In een volle raadszaal  gingen deelnemers vanuit de scholen en vanuit de gemeente woensdag 16 september enthousiast met elkaar het gesprek aan.  Want er zijn wel een aantal uitdagingen waar zowel scholen als gemeente zich voor gesteld zien. Krimp van het leerlingenaantal, ontoereikende normbedragen voor het bouwen of renoveren van een school. Veranderingen in het onderwijs zoals de digitalisering, die doorwerken in de eisen die je aan het gebouw stelt.  Een schoolgebouw zou veertig jaar mee moeten gaan, maar kun je wel zover vooruit kijken? Namens de VVD  namen Hermannus Stegeman en Franca Kerstens deel aan de discussie. Voor de VVD is onderwijs een belangrijk thema. Wij gaan uit van de visie dat elk kind ons even lief is en er dus voor elk kind goed onderwijs beschikbaar moet zijn.  Dat daarmee voor elk kind ook een gelijke kans en startpositie moet kunnen zijn. We willen uit leerlingen op alle niveau’s eruit halen wat erin zit. En dit vraagt om gekwalificeerde docenten. We bouwen scholen voor banen die nu nog niet bestaan. Dat vraagt om flexibiliteit van de gebouwde omgeving. Dat vraagt ook om creativiteit en ondernemerschap.

Verrassend was dan ook dat er zeer veel ruimte was voor een nieuwe kijk op ons schoolvastgoed. Dat ging van het centraal positioneren van scholen in de kernen, maar dan wel zodanig dat het gebouw kan meebewegen met krimp en groei door ruimtes toe te wijzen aan de school die ze op dat moment nodig heeft. Het gezamenlijk gebruik van gymzalen en ontmoetingsruimtes en in of bij de scholen onderbrengen van andere maatschappelijke functies zoals dorpsteams of kinderdagverblijven.  Creatief kijken naar de mogelijkheden van publiek-/private samenwerking. Niet alles benaderen vanuit enkel de schoolbehoefte, want dan bouw je hele dure meters door de zware eisen aan schoolgebouwen, maar juist kijken hoe je schoolfuncties en maatschappelijke functies kan combineren en integreren. Hiermee zou je goedkoper kunnen bouwen en daarmee ook kwalitatief beter in kunnen spelen op de echte behoefte vanuit onderwijs. Als vanuit dat samenspel ook bepaalde lokale maatschappelijke functies kunnen worden versterkt of misschien zelfs wel kunnen worden behouden, snijdt het mes helemaal aan alle kanten.

Helder werd vanuit 5 deelgroepen, dat het uitgangspunt in ieder geval al lang niet meer de zak met geld is. Voordat er over geld gepraat gaat worden, zou er liefst eerst een visie op school/scholen en maatschappelijke/lokale inpassing moeten zijn, als vertrekpunt. Hiermee zou meer flexibiliteit kunnen ontstaan (geen one size fits all), terwijl tegelijk het adagium “gelijke monniken , gelijke kappen” opgang blijft doen.

Wethouder Veldhuizen zegde toe alle ideeën mee te nemen bij zijn herijking van het Integraal HuisvestingsPlan en voor november waarschijnlijk al met een startnotitie te komen.

Franca Kerstens, raadslid
Hermannus Stegeman, commissielid