VVD Utrechtse Heuvelrug: eerst draagvlak creëren voordat we extra asielzoekers uitnodigen

Dat Europa op dit moment te maken heeft met veel vluchtelingen en migranten zal u niet ontgaan zijn. Ook Nederland wordt geconfronteerd met een stijging van het aantal asielzoekers. Asielbeleid is een nationaal onderwerp. Gemeenten moeten de opvang regelen.

In de gemeente Utrechtse Heuvelrug hebben we twee  asielzoekerscentra (AZC’s) met in totaal circa 900 personen: Leersum (700) en Overberg (200). Het AZC Leersum bestaat al vele jaren. Het AZC Overberg is vorig jaar gevestigd in een leegstaande jeugdgevangenis. De komst van dit nieuwe AZC gaf veel commotie. Vooral de aangrenzende campinggasten gaven op soms ongepaste wijze blijk van hun onvrede. Onze burgemeester en juist benoemde wethouders kregen veel verwensingen naar hun hoofd geslingerd. De weerstand bereikte zelfs de landelijke media (o.a. de Telegraaf, Radio 1). Op deze wijze wil je als gemeente niet in de schijnwerpers staan. Het geeft ook risico’s op gepolariseerde gemeenschappen.

Dat er zulke heftige reacties waren, kwam volgens de VVD mede doordat de gemeente, samen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) een overvaltactiek hanteerde. Hierdoor was er van echte participatie geen sprake. Echte participatie betekent voor de VVD dat we samen met betrokken inwoners en organisaties/ondernemers een plan uitwerken. Dus niet een kant-en-klaar, dichtgetimmerd plan voorleggen. Echte participatie kost in het begin meer tijd maar zorgt wel voor meer draagvlak. Draagvlak vindt de VVD in het algemeen zeer belangrijk en bij asielzoekers zo mogelijk nog belangrijker. Dit omdat de komst van een AZC nu eenmaal meer commotie geeft dan het vestigen van een school of supermarkt. Mensen krijgen vaak gevoelens van onveiligheid bij de komst van een AZC.

Tijdens de eerste raadsvergadering na het zomerreces verraste Groen Links/PvdA samen met D66 de raad met het voorstel om op korte termijn te onderzoeken of we een extra (tijdelijk) AZC kunnen openen binnen de gemeentegrenzen. Dit zou in het binnenkort leegkomende gehandicaptenhotel, het Roosevelthuis op het landgoed Hydepark (tussen Driebergen en Doorn), moeten komen. Deze locatie is door de PKN (Protestantse Kerk in Nederland)aangeboden. Het voorstel voor een extra AZC werd door GL/PvdA en D66 mede gemotiveerd door een verwijzing naar de oproep van de VVD-staatssecretaris Klaas Dijkhof aan gemeenten om extra AZC-locaties aan te bieden.

De VVD fractie Utrechtse Heuvelrug heeft op dit voorstel gereageerd door te stellen dat mensen die voor hun leven moeten vrezen altijd een veilige plek moeten krijgen. Ook wij zien de vreselijke beelden uit het Midden-Oosten. Wel zijn we als VVD-fractie van mening dat we als gemeente Utrechtse Heuvelrug al meer dan ons redelijke aandeel leveren bij de opvang van asielzoekers. Slechts 30% van de Nederlandse gemeenten heeft een AZC. Het aantal gemeenten met twee AZC’s is nog veel kleiner. Andere gemeenten hebben daarom volgens ons een grotere morele plicht om snel een nieuwe AZC-locatie aan te bieden. Hierdoor kunnen we de tijd nemen om draagvlak te creëren voordat we besluiten nemen over een extra AZC. De huidige twee AZC’s trekken ook een grote wissel op de gemeentelijke capaciteit om alles in goede banen te leiden. Overhaaste beslissingen nemen die vooral gebaseerd zijn op emotionele TV-beelden en niet naar de langere-termijngevolgen en haalbaarheid kijken, vinden we onverstandig. De VVD wil dus pas een besluit nemen over de eventuele vestiging van een extra AZC als er een breed draagvlak is en het organisatorisch verantwoord is.

Uiteindelijk is de motie aangehouden. Dit omdat burgemeester Naafs, namens het college, voorstelde op korte termijn met het COA te gaan spreken over wensen en mogelijkheden. Dit voorstel was mede ingegeven om te zorgen dat ook binnen de gemeenteraad maximaal draagvlak is voor het gemeentelijke asielzoekersbeleid. Ook de zorgvuldigheid maakte dat burgemeester Naafs dit voorstel deed. Hierbij is toegezegd eventuele besluiten pas te nemen na participatie met inwoners e.a.. De VVD vindt dit een verstandig voorstel.

Rob Jorg, VVD-fractievoorzitter Utrechtse Heuvelrug