Vragen VVD over lokale lasten, 7 april j.l.

Tijdens de afgelopen begrotingsbesprekingen eind vorig jaar heeft de VVD-fractie zich hard gemaakt voor het beperken van de lastenvrhogingen voor onze inwoners. De inzet was zelfs een sluitende begroting zónder lastenverhoging. Helaas besliste de meerderheid van de raad uiteindelijk anders over de verschillende voorstellen en kwamen er vanuit het college en de coalitiepartijen stevige lastenverhogingen uit de bus.

Bij het op de mat vallen dit voorjaar, van de uitwerking hiervan, namelijk de verschillende gemeentelijke belastingaanslagen, regende het vervolgens heel begrijpelijk klachten vanuit de inwoners. Fractievoorzitter Rob Jorg stelde hierover de volgende vragen aan het college:

Aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Op grond van artikel 39 van het RvO stellen we u de volgende vragen:

1. In het weekend van 21 februari vielen bij onze inwoners en ondernemers de jaarlijkse brieven met de aanslagen gemeentelijke belastingen in de brievenbus. Uit de besluitenlijst van B&W van 24 februari hebben we begrepen dat er binnen 1 werkdag 1500 telefonische vragen waren binnengekomen. Kan het college aangeven:
    1. Hoeveel vragen er in totaal zijn binnengekomen n.a.v. de belastingaanslagen?
    2. Wat de aard van de vragen waren?
    3. Hoeveel bezwaarschriften er zijn ingediend?
    4. Hoe de aantallen en aard van de vragen + bezwaarschriften zich verhouden tot voorgaande jaren?
  1. In het jaarlijkse rapport van Rijksuniversiteit Groningen, Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden, wordt over de gemeente Utrechtse Heuvelrug over 2015 gerapporteerd dat:
  • De gemeentelijke woonlasten voor meerpersoonshuishoudens €806 per jaar bedragen
  • De gemeente plek 320 inneemt op de ranglijst (no. 1 betaald het minste, no. 406 het meeste)

Kan het college aangeven:

1. Of deze gegevens kloppen?
  2. Wat haar mening is dat de gemeente bij de top 20% duurste gemeenten behoort?
  3. Of ze een ambitie heeft om in de komende jaren een lagere positie in deze ranglijst in te nemen en zo ja wat die ambitie dan is?

7 april 2015,

Rob Jorg

Zodra er beantwoording heeft plaatsgevonden zullen wij u hierover via een aanvulling berichten.