Eerste flexibele bestemmingsplan gerealiseerd

De roep om flexibelere bestemmingsplannen te maken en onnodige regelgeving terug te dringen is groot in onze gemeente. We kunnen u melden dat daar de eerste resultaten nu van binnen zijn.

Het bestemmingsplan Doorn Zuid-Oost (gebied binnen de bebouwde kom tussen de Dorpsstraat en de Langbroekerweg; o.a. Kombos en Wijngaard) is in de raadsvergadering van 27 februari vastgesteld en daarbij zijn een aantal flexibele uitgangspunten gerealiseerd. Voorbeelden zijn:

• Het sportcomplex Steinheim heeft, behalve de bestemming ‘sport’ ook de bestemming ‘woningen’ gekregen. Het voordeel daarvan is, dat mocht te eniger tijd het een goed idee gevonden worden dat het sportcomplex naar een nieuwe locatie zou moeten gaan, dan kunnen zonder al te veel regelgeving daar woningen worden gebouwd.
  • De panden aan de Dorpsstraat, die apart aangeduid waren als ‘wonen’, kantoor’, ‘specifieke vorm van bedrijf (bijv. garage)’, enz. hebben nu allen de nieuwe bestemming ‘gemengd’ gekregen. Dat betekent, dat die panden multifunctioneel zijn geworden met de mogelijkheden voor: wonen, dienstverlening, kantoor, maatschappelijk, sport, specifiek bedrijf, detailhandel. Het is dus nu voor ondernemers en organisaties mogelijk om in een dergelijk pand moeiteloos van functie te wisselen.

De VVD is verheugd, dat dit soort regelgeving hierbij is ingevoerd. In de komende 3 jaar zullen alle te vernieuwen bestemmingsplannen met dit soort mogelijkheden worden uitgerust.

Peter van der Zee
Raadslid VVD-fractie