Bedrijventerreinen op de Heuvelrug

In de Raadsvergadering van 3 maart werd eindelijk de jarenlange discussie over het bedrijventerrein Maarsbergen-Oost afgerond. Op het voormalige terrein van de Camping Maarsbergen komt, in een afgeslankte vorm, 4 hectare bedrijventerrein. Mogelijk komt er later een uitbreiding met nog 2 hectare, maar die discussie hoeft pas over een paar jaar te worden gevoerd. De rest van het terrein (ca. 3 hectare) wordt teruggeven aan de natuur. Op de bedrijfs- en woninglocaties ten noorden van de Haarweg komen 12 vrije sector-woningen en 6 sociale woningen. Met die bescheiden bouw wordt dat landschap niet aangetast

Vanwege de afgeslankte vorm komen er voorlopig geen voorzieningen in de infrastructuur, omdat verwacht wordt dat dat niet nodig is. Met dit raadsbesluit kan het bestemmingsplan nu verder worden uitgewerkt.

De VVD is bijzonder verheugd, dat in deze raadsperiode de doelstellingen van de Bedrijventerreinnota uit 2010 worden gerealiseerd. Naast Maarsbergen-Oost is ook in december 2013 het bestemmingsplan Bedrijventerrein Leersum goedgekeurd. Het houdt in dat voor Leersum, Maarn en Maarsbergen nu de broodnodige armslag is gecreëerd voor de ondernemers om hun bedrijf úit de kernen van de dorpen naar het bedrijventerrein te verplaatsen en waar nodig uit te breiden. De leefbaarheid van deze dorpen kan daardoor een verbeterslag ondergaan en op vrij komende plekken kunnen woningen worden gebouwd hetgeen ook weer goed is voor de lokale winkeliers. De afwerking van de bedrijventerreinen wordt zodanig uitgevoerd, dat er zowel bij Amerongen als in Maarsbergen een landschappelijke verbetering kan worden gerealiseerd.

Peter van der Zee
Raadslid VVD-fractie