Verkiezingen zijn geweest, de uitslag is bekend. En nu?

Afgelopen woensdag hebben velen van u gestemd. De uitslag is sinds vanochtend 10 uur definitief bekend. Er zijn nu 3 partijen met 5 zetels, in volgorde van aantal stemmen: D66, VVD en CDA. GL/PvdA heeft 4 zetels, er zijn drie partijen met 3 zetels (SGP, SP en BVH) en CU heeft 1 zetel behouden. Wij gaan de nieuwe raadsperiode in met lijsttrekker Rob Jorg, Peter van der Zee, Franca Kerstens, Evert de Boer en Ron van der Laan.

Waarmee we komen bij de belangrijkste vraag: en nu?
Allereerst komen de verschillende fracties onderling bij elkaar om voor zichzelf te bepalen hoe zij verder zouden willen. De VVD komt zaterdagmiddag bijeen, direct aansluitend op de Kiezers-bedankt-Koffie in de Reiziger in Driebergen. Vanzelf bent u van harte welkom om tijdens de koffie van 10:00 tot 12:00 uur uw mening met ons te delen!

Komende maandagavond is er een openbare bespreking over de programma- en coalitievorming.
met alle partijen, aangestuurd door D66 als grootste partij, waarbij de partijen samen praten over het proces van komen tot een nieuwe coalitie en mogelijke akkoorden.

Dinsdag 25 maart wordt er afscheid genomen van de vertrekkende raadsleden. Ze mogen echter niet vertrekken voordat ze hebben besloten dat de nieuw gekozen raadsleden voldoen aan de wettelijke criteria om benoemd te mogen worden. Wij roepen alle leden en kiezers op om afscheid te komen nemen van onze oude fractieleden, te weten fractievoorzitter Lysbeth van Valkenburg, Phia Bruggink, Hylda van Amstel, Bob van Lierop, Paul Kelder en Baerte de Brey. Op donderdag 27 maart worden nieuwe raadsleden geïnstalleerd tijdens de eerste vergadering van de nieuwe raad. Commissie-leden worden waarschijnlijk in de raad van 15 mei benoemd.

Intussen is “men” na de bijeenkomst van maandagavond de 24ste gestart met gesprekken en het vormen van samenwerking binnen de raad. Zodra er een nieuwe coalitie of anderszins samenwerking bekend is en ook bekend is wie zitting gaan nemen in een nieuw college, zal het oude college afscheid nemen. Tot die tijd blijft het huidige college zijn werk doen.

Natuurlijk houden wij u intussen op de hoogte.

Hermannus Stegeman

Secretaris bestuur VVD Utrechtse Heuvelrug