Afscheid "oude raad" en lintje voor o.a. Lysbeth van Valkenburg

Afgelopen dinsdag 25 maart was de laatste vergadering van de raad van 2010-2014 in oude samenstelling. Vanaf donderdag 27 maart komt de gemeenteraad van de Utrechtse Heuvelrug in nieuwe samenstelling bijeen. Bij dit afscheid sprak vicevoorzitter van de raad en fractievoorzitter van de VVD, Lysbeth van Valkenburg-Lely de raad nog eenmaal toe. Onderstaand vindt u haar tekst. Ook kreeg zij uit handen van de Burgemeester Frits Naafs een koninklijke onderscheiding. Behalve aan haar werd er ook een onderscheiding uitgereikt aan Nynke van Amerongen-Huizenga van het CDA. Een uitgebreid foto-verslag (foto's: Willem van Valkenburg) vindt u op onze facebook-pagina. Onder de gesproken tekst van Lysbeth vindt u ook enkele prachtige foto's van toespraak en uitreiking (ook deze foto's Willem van Valkenburg, waarvoor bijzonder dank!).

Hermannus Stegeman
Secretaris VVD Utrechtse Heuvelrug

Uitgesproken tekst vice-voorzitter gemeenteraad 2010-2014, fractie voorzitter VVD: Lysbeth van Valkenburg-Lely

25 maart 2014,

Geachte raad en College, geachte toehoorders,

Wij sluiten vanavond als Raad een periode van vier jaar af. Het waren turbulente jaren zowel lokaal als op landelijk niveau. De uitslag van de afgelopen week laat dat ook zien. De gemeenteraad is het hoogste orgaan binnen ons lokale bestuur. Raadsleden zetten zich in om de gemeente te besturen, het raadslidmaatschap doet er toe, zoals onze voorzitter terecht graag opmerkt. Toch zien we dat persoonlijke en politieke voorkeuren regelmatig helaas niet op de achtergrond blijven om de focus te houden op wat goed, zinvol of belangrijk is voor onze inwoners en gemeente. Waarbij ook de invloed van de sociale media merkbaar is zowel buiten als tijdens raadsvergaderingen. Deze media geven mogelijkheden voor meer communicatie, maar ook voor zeer ongenuanceerde reacties met voorbijgaan aan de feitelijke omstandigheden.

Over twee dagen staat een nieuwe ploeg enthousiaste politici weer aan de start van een nieuwe raadsperiode. Menig verstandig persoon begint niet meer aan het raadswerk, zo kunnen wij lezen in de media. Politici behoren tot een bevolkingsgroep waarin het minste vertrouwen is. Dat zal ook in onze mooie gemeente het grootste probleem zijn: hoe kunnen raadsleden het vertrouwen van de inwoners winnen dan wel behouden. Een mooie uitdaging voor de nieuwe ploeg. Ik wens alle toekomstige raadsleden daarbij veel succes en wijsheid toe.
Laten we maar eens kijken naar wat deze raad heeft gedaan in de afgelopen jaren. Voor de besluitvoering van de raad zijn vele uren voorbereiding met het lezen van dossiers, uren vergaderen en talloze werkbezoeken nodig. De raad neemt besluiten over zaken die alle inwoners aangaan. Soms zijn dat wettelijke verplichtingen van buiten, soms ook keuzes van de eigen gemeenteraad. Besluiten over bijvoorbeeld de huisvesting van de scholen, aanleggen van mooie nieuwe voetpaden. De invulling van het minimabeleid. Wat doen wij met ons gemeentelijke groen en de afvalverwerking. Vele bouwplannen hebben wij goedgekeurd, zoals: het politiekantoor in Doorn, de Lange Dreef, de Zonstraat en Manger Cats in Driebergen, Hof van Amerongen, boerenbuurt in Leersum.
Uiteraard zijn er ook vele plannen voor het verkeer en vervoer goedgekeurd zoals bij Station Driebergen en de ondertunneling in Maarsbergen. In totaal heeft deze raad in de afgelopen vier jaar meer dan 550 raadsbesluiten genomen. Daarvoor hadden wij alles bij elkaar 46 raadsvergaderingen nodig waarbij die soms meerdere avonden in beslag namen. Een groot gedeelte van de raadsbesluiten wordt gelukkig als hamerstuk genomen na bespreking in de commissies. Kortom wij hebben onszelf wel bezig weten te houden. Maar waren wij altijd bezig met de goede dingen en deden wij de dingen goed? Dat moet ook in de toekomst een principevraag zijn voor alle raadsleden.

De contacten van de huidige raadsleden onderling zijn over het algemeen goed of iemand nu tot de coalitie of tot de oppositie behoort. Ook zijn we inmiddels als raad in staat om met elkaar een debat te voeren. Dat dat nog beter, levendiger en misschien ook anders kan, valt niet te ontkennen. De nieuwe raad zal vast nog wel een vernieuwing willen oppakken, spreektijden misschien? Ook zou gedacht kunnen worden aan video-uitzendingen van raads- en commissievergaderingen. Dit zou de betrokkenheid van onze inwoners kunnen vergroten, mits er natuurlijk sprake is van fotogenieke raadsleden! In dat verband vind ik het wel jammer dat er maar 6 vrouwelijke raadsleden geïnstalleerd zullen worden.

Wij hebben de afgelopen jaren ons werk mede goed kunnen doen door de uitstekende ondersteuning van de griffie en de ambtelijke organisatie. Ik wil hen daarvoor namens de Gemeenteraad hartelijk bedanken.
Wij sluiten deze periode af en we nemen afscheid van elkaar, waarbij een relatief groot aantal van ons niet meer zal terugkeren in de gemeentelijke politiek. Zoals bekend ben ik daar een van.
Ik wil alle zeer gewaardeerde collega’s en het voltallige college van burgemeester en wethouders heel hartelijk danken voor de prettige samenwerking. Ik wens u allen veel goeds toe en succes met een nieuwe raadsperiode, dan wel met een mogelijke andere uitdaging die u gaat oppakken.

Het gaat u allen goed.

Lysbeth van Valkenburg-Lely