Biologische stal aan de Molenweg komt er

Op initiatief van de VVD werd op 9 april een speciale raadsvergadering bijeen geroepen. Aanleiding was de groeiende onrust over het plaatsen van een biologische stal van 900 varkens aan de Molenweg. De belangstelling van voor- en tegenstanders was groot; de tribune zat vol.

Na een uur insprekers, waarbij allerlei emoties werden geuit en redelijk felle discussies met de raad werden gevoerd, werd gepoogd de zaken op een rijtje te zetten. De VVD uitte in een motie haar zorgen over de mogelijke overlast, die die stal teweeg zou brengen. Zorgen over stankoverlast, niet alleen voor de omwonenden, maar ook voor het revalidatiecentrum Aardenburg en bepaalde wijken in Doorn. Zorgen ook over geluidsoverlast in het stiltegebied, grotere verkeersdruk doordat mestafvoer erbij zou komen, en belasting van de aanwezige natuurgebieden.

Het college gaf aan, dat alles onderzocht was en dat alles binnen de normen zou vallen; volgens landelijke regelgeving zou de vergunning daarom verleend moeten worden volgens het college. De motie, die aangaf dat het toch allemaal niet zo verstandig leek om hiermee door te gaan en tevens een suggestie deed voor een alternatief, haalde het niet. De meeste partijen werden overtuigd door het betoog van het college.

Wij hopen, dat onze zorgen worden gelogenstraft en dat door het bouwen en gebruik van deze stal de leefbaarheid niet in negatieve zin zal worden beïnvloed.

De toekomst zal het leren.

Peter van der Zee

Raadslid VVD-fractie Utrechtse Heuvelrug