Drie kandidaten voor VVD-voorzitterschap bijeen in Utrechtse Heuvelrug

Afgelopen dinsdagavond 15 april was het de eerste keer dat de drie (aspirant) kandidaten voor de positie van VVD-voorzitter elkaar troffen. De afdeling Utrechtse Heuvelrug van de VVD had de primeur op haar Ledenvergadering. Naast de reeds door het Hoofdbestuur voorgedragen kandidaat Henry Keizer gaven ook aspirant-kandidaten Bert Homan en Peter Smit acte de présence. De aanwezige leden droegen aansluitend alle drie de kandidaten voor, voor het landelijk voorzitterschap.

Onder bezielende leiding van gespreksleider Jan Anthonie Bruijn werden de drie heren bevraagd over hun ambities voor de VVD, hun stijl en op hun belangrijkste eerste doel als voorzitter. De leden schuwden scherpe vragen niet en de kandidaat-voorzitters toonden inhoud, humor en duidelijke voorbereiding. Duidelijk werd dat er drie verschillende karakters aan tafel stonden, die toch alle drie helder een zelfde doel blijken na te streven.

De nieuwe voorzitter wordt in ieder geval iemand die de leden op gaat zoeken, meer verbinding tussen landelijk en lokaal wil bewerkstelligen en het lokale geluid beter hoorbaar wil maken. Elk van de kandidaten heeft daarvoor een eigen stijl en invulling.

De leden van de VVD-afdeling Utrechtse Heuvelrug namen een eigen motie aan waarin zowel de aspirant-kandidaten Bert Homan en Peter Smit, als kandidaat Henry Keizer werd voorgedragen voor de positie als voorzitter van het Hoofdbestuur. Achterliggende motivatie voor de leden is dat zij wensen dat alle potentiele kandidaten een gelijk speelveld verdienen en alle leden individueel en toegankelijk, bij voorkeur via een ledenraadpleging, een keuze moeten kunnen maken uit de aangemelde kandidaten. Met het aannemen van deze motie ontstaat deze mogelijkheid. Hiermee zijn nu officieel Henry Keizer, Bert Homan en Peter Smit kandidaat voor het voorzitterschap.

Het bestuur van de VVD afdeling Utrechtse Heuvelrug is trots alle drie de kandidaten aan haar leden te hebben kunnen voorstellen en kijkt terug op een zeer geslaagd debat.

Edward Lind

Voorzitter bestuur VVD Utrechtse Heuvelrug