VVD (kandidaat-)fractie bezoekt landbouwbedrijf

Een delegatie van raads- en kandidaat raadsleden begaf zich zaterdagochtend 25 januari richting het buitengebied van Doorn voor een keukentafeloverleg met Jolanda Doornenbal. In de prachtige, oudste, boerderij van de heuvelrug werden wij twee uur lang onderhouden over de uitdagingen waar de moderne agrariër zich voor gesteld ziet.

Het is van belang de relatie tussen de gemeente en de agrarische sector goed in beeld te hebben, ook hier speelt het ondernemersklimaat immers. Jolanda heeft ons heel duidelijk kunnen maken waar daarin verbeterslagen gemaakt kunnen worden: vooral door gebruik te maken van de kennis die er is, bij de vaak hoog opgeleide 'boer van nu'! Heel belangrijk het is daarbij om bij ontwikkelingen in het buitengebied een evenwichtige afweging te maken tussen behoud van de natuur en het op een verantwoorde manier kunnen blijven runnen van een landbouwbedrijf.

Vooral het kunnen blijven ondernemen, ook in het groen, spreekt de VVD aan. In balans met natuurbeheer, maar wel met oog voor de eisen die aan een modern landbouwbedrijf, dat op een duurzame manier wil produceren, worden gesteld. Jolanda gaf daarvan een mooi voorbeeld: waarom 28.000,00 euro aan leges voor een kleine aanpassing van het bestemmingsplan vragen, terwijl daarvoor ook zonnepanelen op het dak van de schuur gelegd kunnen worden? Iets waar binnen de raad een goede discussie over gevoerd kan worden. Kortom, een inspirerend bezoek en we komen graag terug om nog beter de verbinding te leggen tussen het gemeentebelang en het belang van de landbouwsector.

Tip: interessante site http://www.infomil.nl/

VVD kandidaatsfractie