VVD (kandidaat-)fractie bezoekt ondernemers

Een delegatie van de eerste zeven kandidaatsraadsleden is vrijdagmiddag 10 januari j.l. in gesprek gegaan met de eigenaren van bungalowpark De Maarnse Berg en manage Den Toom in Doorn. De reden van het bezoek was een voorliggend raadsvoorstel waarin wordt voorgesteld akkoord te gaan met uitbreiding van de Maarnse Berg aan de zuidkant van het huidige terrein en tegelijkertijd het opgeven van recreatieve activiteiten op het uiterste noordwestelijk gedeelte. Deze zogenaamde omklap was ingegeven door de bouw van het ecoduct Mollebos en de daarbij behorende regelgeving. Binnen een cirkel van 500 meter van het ecoduct mogen geen recreatieve activiteiten meer plaatsvinden om verstoring van mogelijk overtrekkend wild (edelhert) te voorkomen.

Na een prettige ontvangst, kregen ze uitleg over de geschiedenis van het park, actuele ontwikkelingen en de plannen van de eigenaren, de heer en mevrouw Lantinga. De daarop volgende wandeling over het park was behalve uiterst aangenaam, ook bedoeld om een goed beeld te krijgen welk stuk bos eventueel camping zou worden en welk deel van het huidige park moet worden teruggeven aan de natuur.

Een verbod op recreatie in dit deel van het bos en de plannen om uitbreiding van het park aan de zuidkant te realiseren, leidden tegelijk tot bezorgdheid bij de familie Den Toom, eigenaren van de manage Den Toom. Hun klanten rijden al tientallen jaren door dit gebied.  Worden de mogelijkheden van deze klanten door deze wijziging beperkt?  In een hoogst plezierig gesprek spraken ze met elkaar over deze ontwikkelingen.

Het was een leerzame en prettige manier om in contact te treden met deze ondernemers. De tegenstrijdigheid, waarbij aan de ene kant politieke beslissingen kunnen zorgen voor langdurige onzekerheid, anderzijds juist uitzicht kunnen bieden op een betere toekomst, maakt dit nodig en nuttig. Vaak ook moeten ondernemers door ontwikkelingen van buitenaf direct anticiperen. Het is aan de politieke vertegenwoordigers om je schoenen voor laarzen te verruilen en hen een luisterend oor te bieden.

VVD kandidaatsfractie
Utrechtse Heuvelrug