Procedure door de Raad over het Henschotermeer

De Raad van de Utrechtse Heuvelrug heeft op 13 juli besloten een procedure te starten tegen een besluit van de Woudenbergse Raad. Mooi Meer BV, de exploitant van het Henschotermeer, heeft toestemming gevraagd en gekregen om de bedrijfsvoering uit te breiden. Zo blijft rendabele exploitatie ook in de toekomst rendabel.

Dit kan volgens de ondernemer en de Raad van Woudenberg. Dit is gebaseerd op een overeenkomst van juli 2015. Een meerderheid van de Raad in de Utrechtse Heuvelrug interpreteert dit anders en vindt dat de belangen van de Utrechtse Heuvelrug zijn geschaad. Daarom start onze Raad een procedure bij de Raad van State. De eis is het besluit over het bestemmingsplan ongeldig te verklaren.

De VVD-fractie is tegen het naar de rechter stappen. Niet om de inhoud, maar vanwege het procederen tegen een democratisch genomen besluit van een andere gemeente. De Woudenbergse Raad heeft volgens ons deze zaak zorgvuldig en van alle kanten bekeken. En volgens ons kan dit geheel volgens de overeenkomst uit 2015.

Onze inschatting is dat uw belastinggeld wordt besteed aan een niet wenselijk en mogelijk kansarm project. En principiƫler: de ene Raad klaagt de andere aan. Het hek is van de dam wanneer ieder, niet welgevallig, besluit van de ene gemeente juridisch wordt aangevochten door de ander. Zeker als een onderliggende overeenkomst zoiets niet in de weg zit. En dat is in het geval Henschotermeer ons inziens zeker van toepassing. Daarnaast is het niet uitgesloten dat financiƫle schade op de Utrechtse Heuvelrug wordt verhaald. Wederom uw geld!

We hebben in de Raad tegen dit voornemen gestemd, en zo laten zien dat wij deze gang naar de rechter afwijzen. Er wordt een kommissie gevormd waarin iedere partij een Raadslid af kan vaardigen. De VVD neemt hieraan vanzelfsprekend geen deel.