Raad 10 juli: Jaarrekening 2013 - gemeente nog steeds niet "in control" -

Tijdens de raadsvergadering van 10 juli werd de jaarrekening van 2013 behandeld. De VVD is onaangenaam verrast door het feit dat de gemeente het jaar met een negatief resultaat afsluit. Er moet € 88.000,- uit de algemene reserve gehaald worden. Vóór de verkiezingen verkeerden we in de veronderstelling dat de gemeente 2013 met een positief resultaat zou afronden. De onverwachte tegenvallers werden met name veroorzaakt door een grote risicoreservering voor openstaande vorderingen (€ 627.000,-) en het afboeken van gemeentelijk vastgoed (€ 556.000,-).

Ook het feit dat de accountant een 17-tal controleverschillen heeft geconstateerd en concludeert dat de controle van de jaarrekening niet soepel is verlopen, baart ons grote zorgen. De aanbeveling van de accountant, dat het voorspellend vermogen van de gemeente UH moet worden verbeterd, is een aanbeveling die de VVD van harte ondersteunt.

Dat de financiële organisatie beter moet, blijkt ook uit het feit dat de gemeente een slagerij in haar bezit heeft die van het financiële radarscherm was verdwenen. Er is 10 jaar geen huur afgedragen door de woningbouwvereniging die deze huur voor de gemeente inde. De vordering van € 90.000,- kwam niet in de boeken voor. Helaas kon de nieuwe wethouder van Dongen (D66) niet aangeven hoe dit zo ver heeft kunnen komen. Als klap op de vuurpijl mogen we ook nog eens € 436.000,- afboeken als gevolg van een lagere marktwaarde van het gebouw! Gelukkig had de gemeente nog een bestemmingsreserve die gebruikt kon worden voor het afboeken van het waardeverlies.

Daarnaast is het resultaat van de ‘gewone’ gemeentelijke bedrijfsvoering wel positief waardoor het uiteindelijke totale verlies voor de gemeente in 2013 beperkt blijft tot de eerder genoemde €88.000,-.

Het feit dat het college pas in mei op de hoogte was van dit alles vinden we als VVD veel te laat. We willen dat het college veel dichter ‘op de bal zit’. De VVD wil dat de resultaten en verbeterpunten van het vorige jaar worden meegenomen bij het bepalen van de financiële kaders voor het volgende jaar. Desgevraagd gaf de nieuwe wethouder van Dongen (D66) aan dat hij het als een belangrijke prioriteit ziet om de gemeentelijke financiën wel voorspelbaar te maken.

Het feit dat de 2013 jaarrekening grote onaangename tegenvallers kent, maakt dat we helaas moeten concluderen dat de gemeente nog steeds niet in control is van haar eigen huishoudboekje. Eerdere conclusies dat de financiën op orde waren, zijn dus voorbarig en onjuist geweest. Er ligt nog steeds een urgente opdracht om de gemeentelijke financiën verder op orde te brengen.

Rob Jorg,