Woonzorgvisie 2024-2029

Spreektekst Evert de Boer tijdens de oordeelsvormende vergadering van donderdag 28 maart 2024: Om met de deur in huis te vallen. De VVD is in grote lijnen zeer content met de voorliggende Woonzorgvisie. We kunnen ons goed vinden in de aangegeven ambitie van deze Woonzorgvisie: het recht op een woning voor iedereen, ook voor de kwetsbare urgent woningzoekende en als rode draad hier doorheen: het waarborgen van de vitaliteit van de dorpen op lange termijn. Met enerzijds het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad en nieuwbouw en het aanpassen van woningen voor mensen met zorgwensen en anderzijds het waarborgen van het groene en dorpse karakter van onze dorpen. Dit sluit ook aan bij de standpunten van de VVD betreffende de thema’s Wonen en Zorg.

Gezien het grote aantal amendementen en moties geldt dat blijkbaar niet voor alle partijen. Misschien goed om nog eens te benadrukken dat het hier om een visie gaat. Dat betekent dat niet ieder woord, ieder zin op een weegschaal gelegd hoeft te worden. Want deze visie is het uitgangspunt, de stip op de horizon, voor het uitvoeringsprogramma, de afspraken tussen gemeente en andere belanghebbenden en dient als kader voor woningmarktpartners. Goed te weten is ook dat deze Woonzorgvisie tot stand is gekomen in overleg met de woningbouwcorporaties in onze gemeente, met diverse zorgorganisaties, Bouwend Nederland en makelaars. En huurders en diverse bewoners- en cliëntenorganisaties hebben geparticipeerd. De betrokken partijen zijn positief, waarbij ontwikkelaars wel een uitdaging zien in de betaalbaarheidsdoelen. Het draagvlak is dus groot. En ik denk dat we daar rekening mee moeten houden.

Voor ons is scenario 2 akkoord. Met netto 160-180 woningen per jaar en bruto 245 woningen per jaar. Waarbij het niet gaat om het bouwen om te groeien, maar te bouwen om de vitaliteit van onze dorpen te behouden door te zorgen voor een meer evenwichtige leeftijdsopbouw van de bevolking.  Met speciale aandacht voor Maarsbergen en Overberg, met name waar het gaat om de instandhouding van het basisonderwijs. Als het voor Overberg wenselijke en mogelijk is om het aantal woningen te verhogen van 50-70 naar 100-120 tot 2030 dan willen wij het AM van SGP graag ondersteunen.

We willen graag een juiste mix van woningen bouwen, waardoor doorstroming op een natuurlijke wijze kan plaats vinden. Er moet beweging komen in de woningmarkt. Hierbij is voldoende aanbod voor seniorenwoningen cruciaal, gezien de dubbele vergrijzing en de verschuiving naar extramurale zorg, waardoor senioren langer zelfstandig blijven wonen. Maar ook aandacht voor starters is van belang. Waar de ene partij seniorenwoningen (lees appartementen) wil bouwen in de buurt van voorzieningen wil de andere dat niet of nauwelijks omdat “de meeste ouderen in hun huidige woning zullen blijven”.

Ook vanuit het Seniorenplatform tijdens de eerste beeldvorming werd deze zienswijze ondersteund. Senioren willen wel verhuizen, maar het liefst binnen het eigen dorp, een voldoende ruime woning en dichtbij voorzieningen. We vinden het belangrijk dat we niet denken voor onze senioren, maar praten met hen om hun woonbehoefte te peilen. We ondersteunen het dan ook van harte dat de gemeente momenteel een onderzoek doet naar de woonbehoefte in Maarn. Benieuwd wat daaruit komt.

Tenslotte kunnen wij het eens zijn met de slotopmerking over dit onderwerp in het raadsvoorstel: Ouderen overwegen vaak alleen te verhuizen naar echt aantrekkelijk, passend, betaalbaar en levensloopbestendig aanbod.

Het vereveningsfonds. In het raadsvoorstel staat dat de betaalbaarheidseisen in beginsel gelden voor alle woningbouwplannen vanaf 2 woningen. Wij komen met een amendement waarin de eisen gelden voor plannen vanaf 3 woningen. Dit omdat kleine projecten van 3 woningen of minder, denk aan bijv. de rood-voor-rood regeling, over het algemeen geen commercieel karakter hebben. Er is met minder dan 3 woningen ook geen mogelijkheid om daadwerkelijk te segmenteren. Het vereveningsfonds moet overigens nog uitgewerkt worden. We zijn er niet tegen, maar zeggen wel: pas op met alle mogelijke instrumenten die bouwen duurder maken waardoor je het gewenste doel voorbijschiet.

In de regionale Woondeal van de U10 (ondertekend op 13 maart 2023) is afgesproken dat de gemeente UH met haar woningbouwplannen inzet op ten minste 30% sociale huur en samen minimaal 40% middenhuur en betaalbare koop moet bevatten. Dit in vervolg op de Wet Versteking Regie Volkshuisvesting die in 2026 van kracht moet worden. Onze hoop en verwachting is dat alle partijen zich hieraan houden. Want door af te wijken van landelijke en regionale woningbouwafspraken, maken we het bouwen in onze gemeente onnodig ingewikkeld, daarom te duur en dus onmogelijk.

Tenslotte nog 2 opmerkingen. Ten eerste willen wij nogmaals aangeven dat we hopen dat de besloten vergadering van afgelopen maandag eenmalig was. De discussie dient in het openbaar gevoerd te worden.  We willen voorkomen dat de buitenwacht ons kan betichten van achterkamerpolitiek.

En tenslotte kan ik aangeven dat wij alle amendementen en moties zullen toetsen aan ons verkiezingsprogramma en onze liberale uitgangspunten. Een voorzichtige schatting: niet alle amendementen en moties zullen door die ballotage komen. Maar we gaan graag in deze oordeelvorming met u in debat.