Raad 10 juli: Triodosbank op de Reehorst

Na de goedkeuring van de Gebiedsvisie Stationsgebied Driebergen-Zeist was voor de Triodos Bank de weg open om een principeplan in te dienen om een nieuw hoofdkantoor te realiseren op Landgoed De Reehorst. Zij heeft daarvoor een voorlopig ontwerp van een landschapsplan voor het landgoed op laten stellen, dat is gericht op behoud van bestaande functies, inpassing van de nieuwe functie en waar mogelijk verbetering van de kwaliteit van het landgoed. Tevens is een voorlopig ontwerp voor het toekomstige landelijk hoofdkantoor opgesteld. Daarnaast moet volgens de Nota “Buitens op de Heuvelrug” een initiatief op een landgoed worden voorzien van een integrale toekomstvisie. In het voorliggende principeplan is daar aan voldaan. Het is al bekend dat de provincie zich kan vinden in de hoofdlijnen van het principeplan. Dat geldt eveneens voor de VVD. De 600 werknemers die de bank in de toekomst zal huisvesten zijn goed voor de werkgelegenheid in onze omgeving!

Eén van de voorwaarden binnen het principeplan is een goede afspraak met de Gemeente Utrechtse Heuvelrug over de locatie en uitvoering van de aan te leggen parkeervoorziening en de ontsluiting daarvan. Nadat duidelijk was dat het gebied bij Hoofdstraat 26 geen optie meer was, onder anderen omdat ProRail tijdens de bouw van de tunnel onder het spoor deze ruimte de komende 4 jaar nodig heeft, bleven er 2 opties over: onder het nieuw te bouwen hoofdgebouw of op de plaats waar de tijdelijke parkeergelegenheid was voorzien, aan de rand van het landgoed en juist buiten de EHS.

Mede omdat een parkeergarage onder het hoofdgebouw uit 4 lagen diende te bestaan om de 400 plaatsen te kunnen realiseren en dat grote technische problemen met zich mee zou brengen hebben wij, evenals D66, geopteerd voor de tweede optie. En of de ontsluiting via Hoofdstraat 26, dwars door de EHS, moet plaats vinden is voor ons nog geen uitgemaakte zaak. Wij hebben de wethouder gevraagd deze ontsluiting nog eens goed te vergelijken met een eventuele toegang via het stations-gebied en de Odijkerweg. Dat dat ook geen ideale oplossing is, met name vanwege eventuele verkeersoverlast voor de bewoners aan die weg, is ons terdege bekend.

De ambitie van de Triodos Bank is het realiseren van een energieneutraal gebouw. Het uitganspunt is een belangrijk deel van de benodigde energie op duurzame wijze in de directe omgeving van de Reehorst op te wekken. Ingrediënten waaraan gedacht wordt zijn een WKO (warmte-koudeopslag), een windmolen en zonnepanelen. Wel hebben wij duidelijk aangegeven dat wij een windmolen vlak langs de A12 (horizonvervuiling!) absoluut niet zien zitten.

Nadat de Gebiedsvisie was aangenomen hebben wij wethouder Veldhuizen verzocht nog voor het zomerreces het principeverzoek van de Triodos Bank aan de Raad aan te bieden. Met het feit dat dat gelukt is (in de raadsvergadering van 10 juli) hebben wij hem en zijn ambtenaren gecomplimenteerd. Voor de Triodos Bank ligt nu de weg vrij om al in september met een voorlopig ontwerp te komen. Dat wij uiteraard weer op zijn merites zullen beoordelen.

Evert de Boer,