Raadsfracties steunen O.B.S. De Uitkijk

De Raadsfracties van de gementeraad Utrechtse Heuvelrug stelden tesamen onderstaand persbericht op, n.a.v. de commotie rondom O.B.S. De Uitkijk in Amerongen:

Persbericht O.B.S. De Uitkijk Amerongen, Doorn 28 juli 2014,

Vorige week is onrust ontstaan rondom O.B.S. De Uitkijk in Amerongen. In de laatste dagen voor de vakantie, ontvingen ouders, leerkrachten en MR een brief over het nieuwe formatieplan voor het nieuwe schooljaar. Het aantal groepen wordt teruggebracht van 3 naar 2, waardoor zorgen zijn ontstaan over de waarborging van de continuïteit en kwaliteit van het openbaar onderwijs in Amerongen. De communicatie verloopt door de zomervakantie stroef. Vanuit diverse kanten is daarom de zorg met de Raadsleden gedeeld. De Raadsfracties van de gemeente Utrechtse Heuvelrug delen die zorgen, en een afvaardiging is in de afgelopen week in gesprek gegaan met de ouders.

De afgelopen jaren is door zowel onderwijsteam, gemeente als ouders veel tijd, geld en energie gestoken in de kwaliteit van onderwijs en in het verbeteren van de onderwijslocatie. Daardoor kreeg de school goede beoordeling, en steeg het aantal nieuwe aanmeldingen. De gezamenlijke Raadsfracties hebben dan ook vertrouwen in de kwaliteit en de levensvatbaarheid van het openbaar onderwijs in het dorp Amerongen, zeker ook met het oog op de verhuizing op afzienbare termijn naar Allemanswaard. In het recente Raadsprogramma hebben alle partijen zich uitgesproken vóór openbaar onderwijs en het behoud van de bestaande openbare scholen.

De Raadsfracties zijn van mening dat het behouden van 3 groepen, met behulp van de toeslag Kleine Scholen vanuit het ministerie, haalbaar zou moeten zijn. Dit komt ten goede aan de kwaliteit van de school.

Om die reden steunen de Raadsfracties de ouders in hun verzoek aan de stichting om het formatieplan te heroverwegen. De fracties vragen het college om op korte termijn hierover met de Stichting Wereldkidz te overleggen. De fracties willen de heer Wubbo Wevers ( het College van Bestuur WereldKidz ) uitnodigen om kort na de zomervakantie in open dialoog de ontstane onrust te bespreken.

Sybe Streekstra, Fractievoorzitter BVH

Chantal Broekhuis, Fractievoorzitter CDA