Geen vertrouwen zonder verantwoordelijkheid

De VVD Utrechtse Heuvelrug is van mening dat er een belangrijke rol is weggelegd voor de gemeente om haar inwoners te ondersteunen en te helpen wanneer zij in financieel zwaar weer verkeren. Zoals in de beleidsnota Samen vooruit staat beschreven handelt de gemeente in de eerste plaats vanuit vertrouwen. De VVD is echter van mening dat vertrouwen niet kan bestaan zonder verantwoordelijkheid.

Naar ons inzien is de beleidsnota Samen vooruit te veel geschreven vanuit de taken van de gemeente en ontbreekt de rol die verwacht wordt van de om hulp vragende inwoner.

Middels ons amendement ‘Vertrouwen en verantwoordelijkheid’ hopen wij hier verandering in te brengen en de verantwoordelijkheden van inwoners te bevestigen in de nota. Net zoals de nota zelf stelt, is ons amendement gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwen in het eigen kunnen en de eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners. De VVD is het met het college eens dat inwoners die moeten rond komen van een laag inkomen niet zomaar hulp vragen. Vaak spelen er gevoelens van angst en schaamte en stellen inwoners zich dus kwetsbaar op wanneer zij op hulp vragen.

De VVD gaat daarom net als het college uit van vertrouwen in wat de inwoner vraagt of aangeeft. Wij willen dit vertrouwen echter ook kracht bij zetten door de inwoner, wanneer mogelijk, de kans te geven zelf de regie te behouden, oprecht te zijn in hun relatie met de gemeente, openheid van zaken te geven en een actieve houding te betuigen om de huidige situatie te veranderen. Wij geloven in de kracht van onze inwoners en bevestigen ons vertrouwen door hen verantwoordelijkheid te geven.