Terugblik vaststellen begroting gemeente Utrechtse Heuvelrug

De VVD heeft tijdens de begrotingsdiscussie in week 45 alle zeilen bijgezet om haar speerpunten er door te krijgen. Deze zijn:

1. Zoveel mogelijk de absurde belastingverhogingen (OZB +12,5%, Toeristen/Forensen belasting +50%, afvalstoffenheffing +26%) beperken;
2. Dit ‘betalen’ door de organisatie efficiëntere laten werken;
3. Een financieel gedegen begroting;
4. Zorgen dat de Hoofdstraat in Driebergen in 2015 veiliger wordt i.p.v. 2016;
5. Een consultatiebureau in het dorp met de meeste baby’s (Driebergen) behouden.

Onze drie laatste speerpunten hebben we volledig weten te behalen. We vinden het onverantwoord om, zoals het college voorstelde, tot 2016 te wachten met het veiliger maken van de Hoofdstraat. Wij willen dat de gemeente hier de hoogste prioriteit aan geeft. Ons amendement om de Hoofdstraat in 2015 aan te pakken is uiteindelijk unaniem aangenomen. Ook vinden wij het ‘penny wise, pound foolish’ om het consultatiebureau in het dorp waar bijna 50% van de baby’s wonen te sluiten. De maatschappelijke kosten van deze sluiting wegen niet op tegen de opbrengsten. Ook voor deze opvatting kregen we brede steun. Via een amendement dat we samen met Groen Links/PvdA, BVH, SP, CU en het CDA hebben ingediend, is besloten om de consultatiebureaus in Driebergen, Doorn en Amerongen open te houden.

De meeste aandacht ging uit naar de financiële kant van de begroting. In totaal werd het ongekende aantal van zo’n 25 amendementen ingediend. Dit bracht wethouder financiën, Jan Willem van Dongen (D66), tot de uitspraak dat we de begroting gingen ‘verbouwen’. Via meerdere openbare bijeenkomsten in de zogenaamde ‘financiële werkgroep’ was in goede harmonie met zeven van de acht partijen samen gewerkt. Alleen de SP schitterde door afwezigheid. De VVD heeft meer dan de helft van het aantal amendementen (mede) voor haar rekening genomen. Maar ook ‘collegepartijen’ als D66 en CDA hadden een flink aantal amendementen ingediend. De raad stelde zich echt duaal op. Het totaal van onze VVD-voorstellen was met €1,5 miljoen voldoende om de belastingstijgingen onnodig te maken. Na een marathonsessie die eindigde om 01.15 u. bleek dat de raad ongeveer de helft van onze voorstellen steunde waardoor de begroting voor ongeveer €775.000 is ‘verbouwd’. De OZB-stijging is beperkt tot 10% en de Toeristen & Forensen belastingstijging is beperkt tot 36%. Beide stijgingen vindt de VVD nog steeds veel te veel. Over de afvalstoffenheffing wordt later besloten.

Twee belangrijke VVD-voorstellen zijn helaas niet overgenomen:
- Het voorstel om de opbrengsten van de bezuiniging op de uitvoeringskosten van de WMO van circa €350.000 niet te besteden aan het uitbreiden van het aantal inwoners (ongeveer 600) dat in aanmerking komt voor het gemeentelijke minimabeleid. Onder aanvoering van Groen Links/PvdA en D66 steunde de raad het college om de grens, waarbij mensen recht hebben op gemeentelijke ondersteuning, op te trekken naar 120% van de bijstand. Landelijk geldt de norm van 110%. De VVD vindt het niet juist om de gemeentelijke belastingen te verhogen en gelijktijdig het aantal mensen dat financiële ondersteuning krijgt met 600 te verhogen tot bijna 2000. Hierdoor bevorder je dat mensen afhankelijk blijven van de overheid in plaats van dat ze gestimuleerd worden om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen inkomen;
- Het voorstel om alle kosten die samenhangen met de transities te betalen uit het geld dat we hiervoor vanuit Den Haag ontvangen. In de huidige begroting betalen de transities niet voor huisvesting- en personeelskosten van afdelingen welke wel activiteiten uitvoeren voor de transities. Het gaat om bijna een half miljoen Euro in 2015. Dat betekent dat we vanuit de bestaande gemeentebegroting een deel van transitiekosten subsidiëren. Het is de visie van de VVD dat we nieuwe taken doen met het geld dat we hiervoor ontvangen. De wethouder heeft na aandringen van onze kant wel toegezegd dat hij dit in 2016 gaat corrigeren.

Naast deze twee verworpen VVD-voorstellen hadden we nog meer financiële voorstellen waarvan er vijf, goed voor € 645.000, zijn aangenomen met steeds wisselende meerderheden. Daarnaast heeft de raad unaniem ingestemd met een pakket aan wijzigingen die de financiële werkgroep had uitgewerkt van in totaal € 130.000. De begroting is dus inderdaad verbouwd.
Er is nog een sprankje hoop dat de OZB-verhogingen nog meer worden beperkt. Op aandringen van de VVD heeft het college, na een middernachtelijke schorsing, toegezegd om met de provincie in gesprek te gaan om te kijken of de door de raad goedgekeurde extra bezuinigingen voldoende geloofwaardig en structureel zijn om een verdere OZB-verlaging mogelijk te maken. De begroting van 2015 heeft namelijk, dankzij de besluiten van de raad, een overschot van een half miljoen Euro! De VVD zal zich de komende jaren blijven inzetten om verdere belastingverhogingen te voorkomen en waar mogelijk terug te geven aan de inwoners en ondernemers.

Uiteindelijk heeft de VVD ingestemd met de ‘verbouwde’ begroting vanwege de behaalde resultaten en het feit dat het college de bereidheid heeft om met de provincie te bekijken of de OZB-stijgingen nog iets kunnen worden beperkt. Op deze manier spreken we ook onze waardering uit voor deze handreiking van het college.

Rob Jorg
VVD fractievoorzitter UH