VVD stelt vragen over radicalisering en jihadisme

Voor het vragenuurtje van de raad van 12 februari a.s wil de VVD-fractie graag een aantal vragen stellen met betrekking tot radicalisering en Jihadisme:

In september 2014 heeft de burgemeester, in antwoord op vragen in de commissie B&M, gemeld dat er waarschijnlijk twee gevallen van Jihadisme in onze gemeente hebben plaatsgevonden. Bij die gelegenheid heeft de burgemeester toegezegd in de toekomst hierover zo transparant mogelijk te zijn om zo het veiligheidsgevoel van onze inwoners te versterken. Uit de verklaring die de gemeente na de aanslagen in Parijs in januari deed, kunnen we opmaken dat de gemeente in contact staat met vertegenwoordigers van kerken en moskeeën. Dat vinden we een goede zaak.

We hebben begrepen (o.a. uit een brief van de gemeente Utrecht aan de raad van 3 februari: Stand van zaken aanpak en preventie van radicalisering, zie bijlage) dat er landelijk duidelijke afspraken zijn gemaakt tussen het Rijk (NCTV, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid) en de gemeenten op zowel nationaal als lokaal niveau over de verantwoordelijkheden binnen de aanpak radicalisering.
De vragen:
1. Kunt u aangeven waaruit de contacten met de kerken en moskeeën bestaan en hoe structureel dit zijn?
2. Kunt u aangeven of er met de gemeente Utrechtse Heuvelrug specifieke afspraken zijn gemaakt dan wel of de gemeente bekend is met de landelijke afspraken tussen het Rijk (NCTV) en de gemeente(n) en zo ja of daar naar gehandeld wordt?
3. Kunt u de raad, en daarmee de inwoners, op korte termijn schriftelijk informeren (bijv. via een RIB die enigszins in lijn is met de brief van de gemeente Utrecht, zie bijlage) welke acties en maatregelen de gemeente heeft genomen ter preventie en bestrijding van radicalisering en Jihadisme? Zo ja, op welke termijn kunnen we deze informatie verwachten?
4. Kunt u iets zeggen over de omvang van het probleem radicalisering en Jihadisme in onze gemeente?

Met vriendelijke groet,

Rob Jorg,