Besteding Covid-gelden

Voor het treffen van maatregelen om negatieve maatschappelijke effecten als gevolg van Covid-19 op te vangen, hebben gemeenten van het Rijk in de jaren 2020 t/m 2022 extra financiële middelen ontvangen in de vorm van steunpakketten. Totaal gaat het om een bedrag van ruim 4 miljoen Euro. In de jaarrekening van 2022 wordt een overzicht gegeven van de besteding van de middelen. Daarnaast heeft de raad middels een amendement besloten dat er voor de jaren 2023, 2024 en 2025 een centrummanager komt die de plaatselijke middenstand ondersteunt ter versterking van de winkelcentra in onze dorpen. Daarmee rekening houdend resteert nu nog een bedrag van ca 1.3 miljoen Euro.

In de afgelopen periode is het college met de raad in discussie gegaan om te bepalen waar het resterende bedrag het beste ingezet kan worden. Zoals het er nu naar uitziet gaat er in ieder geval 200K naar “Tegemoetkoming maatschappelijke instellingen” waarbij maatschappelijke instellingen die aantoonbaar in continuïteitsproblemen zijn gekomen door corona alsnog een tegemoetkoming te geven. Als het aan de VVD ligt gaat een deel van het bedrag naar de lokale ondernemers. Deze hebben, mede op basis van gesprekken die wij met hen hebben gevoerd, een brief aan de raad gestuurd. Daarin verzoeken zij, naast het steunen van ondernemers die door Covid in het gedrang zijn gekomen, samen met de gemeente een plan te ontwikkelen om er voor te zorgen dat de centra van alle kernen er over 2 jaar “weer goed voor staan”. Dit idee steunen wij van harte.

Onderwerpen waar verder aan gedacht wordt:

- Compensatieregeling voor vrijwilligersorganisaties met een eigen gebouw vanwege de verhoging van de OZB-belasting voor de categorie niet-woningen. De VVD zal hier zeker vóór stemmen.

- Het verzachten van de negatieve sociale effecten zoals toename van eenzaamheid van jongeren en volwassenen.

- Onderzoek of er bij de dierenasielopvang meer middelen nodig zijn voor de opvang van dieren die na het Covidtijdperk niet meer gewenst zijn.

- Verder zijn nog benoemd: sociale veiligheid en onderhoud natuurtoiletten.

De bespreking en de besluitvorming over dit onderwerp gaat de komende weken plaats vinden. Overigens hoeft de pot niet persé leeg. Mocht er geld overblijven dan kunnen we dat goed voor andere zaken gebruiken.