Daling aantal misdrijven en criminaliteit maar zorgen over toename huiselijk geweld en zedenmisdrijven’’

De fractie van de VVD is blij dat het aantal inbraken op de Utrechtse Heuvelrug is afgenomen van 128 in 2020 naar 109 in 2021. Het gaat in 2021 in totaal om 82 woninginbraken en 27 pogingen tot. We zullen blijven monitoren hoe we het aantal verder kunnen laten dalen.

Het aantal misdrijven in het algemeen liet ook een daling zien. De burgemeester is tevreden over de algehele daling in het aantal misdrijven, criminaliteit en overlast: ‘’Het is een mooi resultaat, voornamelijk in deze moeilijke en bijzondere tijd."

De VVD fractie is het daar mee eens maar raadslid Florien Scager maakt zich zorgen over het aantal zedendelicten dat is toegenomen van 7 incidenten in 2020 naar 17 in 2021.  Dit is een stijging van 143%. Uit de analyse van de gemeente blijkt dat hier geen vast patroon in zit maar het heeft zeker de aandacht van onze fractie en we zullen in gesprek gaan om te kijken wat we met deze zorgelijke signalen kunnen. ‘’Iedereen moet veilig over straat kunnen fietsen en dan zijn dit gewoon weg geen fijne berichten, alles ’’ aldus Scager.

Daarnaast is het zorgwekkend dat het aantal meldingen van huiselijk geweld toe nam van 19 (2020) naar 29 (2021), "dit is waarschijnlijk debet aan Corona en hier moeten we meer aandacht voor hebben" aldus raadslid Tim Rooijakkers. Normaal gaan kinderen gewoon naar school en zijn partners niet hele dagen samen thuis maar naar het werk. Corona vraagt veel van ons, maar we moeten onze handen thuis houden!  Hopelijk kunnen we als samenleving, de sociale dorpsteams en scholen nog beter dit soort zaken signaleren om dit soort zaken te laten voorkomen.

In ons verkiezingsprogramma vragen we daarom o.a. voor de volgende zaken aandacht rondom veiligheid:

De politie meer zichtbaar op straat.

De VVD wil preventief cameratoezicht bij de afritten van de A12. De dorpen dicht bij de snelweg zijn namelijk kwetsbaar voor woninginbraken. De politie heeft diverse keren tijdelijke camera’s geplaatst die ervoor zorgden dat het aantal woninginbraken tijdelijk daalden.

Iedereen moet ook ’s avonds veilig en zorgeloos over straat kunnen.

Meer aandacht voor het buitengebied dat kwetsbaar is voor de productie van verboden middelen en ondermijning. De politie moet tips van inwoners opvolgen.

Meer BOA’s eventueel ondersteunt door vrijwilligers voor toezicht en handhaving in de natuurgebieden.

BOA’s moeten ook op zondag inzetbaar zijn.

De gemeente faciliteert actief initiatieven zoals buurtpreventie, sociaal alarm en WhatsApp-groepen. Daardoor kan iedereen een oogje in het zeil houden in de eigen buurt en anderen waarschuwen als het nodig is.

VVD Fractie