Geen treinen door te kort aan verkeersleiders

Doordat spoorbeheerder ProRail niet genoeg verkeersleiders heeft reden er op dinsdag 2 november tussen 7 en 9 uur geen treinen tussen Utrecht en Arnhem en Utrecht en Rhenen. Dat herhaalde zich op vrijdag 5 en zaterdag 6 november, iedere keer op hetzelfde traject. Gevolg: mensen die langdurig op een koud station stonden te wachten, mensen die te laat kwamen op hun werk of studenten die geen tentamens konden maken. Zoiets verwacht je toch niet meer in deze tijd?! Reden voor de VVD om in de raadsvergadering van maandag 8 november vragen hierover te stellen aan het college.

Wethouder Boonzaaijer heeft uiteraard de zorgen van onze gemeente overgebracht aan ProRail en kon tevens vertellen dat de reden dat het iedere keer om hetzelfde traject ging, gelegen was in het feit dat er juist voor dit traject verkeersleiders door ziekte waren uitgevallen en het om veiligheidsredenen niet eenvoudig ( en nu zelfs onmogelijk ) is om verkeersleiders van andere trajecten zomaar over te zetten op ons traject. Verder gaf ProRail aan extra financiƫn in te zetten om zo snel mogelijk de achterstand in verkeersleiders (ca 60 op totaal 750) in te lopen.

Maar garanties dat het niet nog eens kan gebeuren hebben we niet gekregen. Afwachten dus maar. En we raden u aan de app die aangeeft dat uw trein is uitgevallen op uw telefoon te zetten. Voorkomt blauwbekken op een koud station!

Evert de Boer

Raadslid VVD