Bestemmingsplan “Recreatieterreinen Utrechtse Heuvelrug” na jaren voorbereiding aangenomen. In feite is dit bestemmingsplan de actualisatie van meerdere oude bestemmingsplannen. Het gaat om 20 van de 27 recreatieterreinen die in onze gemeente liggen. Het gaat dan om terreinen waar niet permanent gewoond mag worden, waar het terrein één eigenaar kent, waar een centrale ontvangst is en verhuur centraal geregeld is. Dat geldt niet voor de overige 7 terreinen. Daar staan de woningen op eigen grond, zijn ingeschreven in het gemeenteregister en wordt daarin voornamelijk permanent gewoond. In een afzonderlijk traject wordt nog gekeken of deze terreinen een toekomstwaarde hebben als recreatieterrein en zo niet, of deze terreinen een andere bestemming kunnen krijgen.

Een belangrijk uitgangspunt van het nieuwe bestemmingsplan is dat de recreatieve sector moet worden versterkt door diversiteit en kwaliteit van het aanbod te behouden en te stimuleren. En mede omdat de markt vraagt om grotere en luxere recreatieve nachtverblijven (chalets en stacaravans) was in het plan opgenomen deze te vergroten naar 65 m2. De meeste partijen pleitten voor een maximum van 55 m2, maar omdat in het verleden het bestemmingsplan van de oude gemeente Amerongen al uit ging van 60 m2 werd dit het uiteindelijke voorstel. Met onze partij als enige tegenstemmer werd dit amendement in de Raadsvergadering van 30 september jl. aangenomen.

Het nieuwe bestemmingsplan biedt de mogelijkheid om 2 standplaatsen voor recreatieve nachtverblijven (chalets, stacaravans en trekkershutten) om te zetten naar 1 stenen recreatiewoning. D66 en BVH wilden middels een amendement bewerkstelligen dat de planregels met name op het gebied van natuurwaarden buiten de NNN-gebieden dezelfde zouden zijn als binnen de NNN-gebieden. Met name vanwege het feit dat de terreinen buiten de NNN-gebieden vaak een totaal andere landschapsstructuur kennen dan die binnen de NNN zouden de eigenaren van die terreinen op aanzienlijke kosten kunnen worden gejaagd. Omdat de overige partijen aangaven hier niet in mee te willen gaan trokken de beide partijen dat amendement in.

Tenslotte werd het amendement van onze fractie en mede-ingediend door CDA en CU onder de titel “Voorwaardelijke verplichting zwembad de Ossenberg” unaniem aangenomen. In het voorjaar had Recreatieterrein de ossenberg in Overberg van hun bijna volledig overdekte zwembad een open zwembad gemaakt. Waarop omwonenden protesteerden in verband met geluidsoverlast. In het komende zomerseizoen zullen er geluidsmetingen worden verricht. Mocht blijken dat het geluid de normen overschrijdt dan zal de Ossenberg alsnog geluidwerende maatregelen moeten treffen.

Tenslotte: Hopelijk leidt dit bestemmingsplan tot de gehoopte diversiteit en kwaliteit van de recreatieterreinen. Een compliment aan college en ambtenaren voor dit zeer uitgebreide bestemmingsplan is zeker op zijn plaats.

Evert de Boer