Voorkom onnodige bomenkap bij Huis Doorn

De VVD hecht aan groene dorpen. Daarom hebben we steeds weer aangedrongen op het voorkomen van onnodige kap van bomen en wilden we dat bomen die door de gemeente worden gekapt, worden vervangen door nieuwe bomen. We hebben gelukkig weten te bereiken dat de gemeente dat weer gaat doen. Wat betreft het (onnodig) kappen van bomen zijn we er helaas nog lang niet. Bomen mogen wat de VVD betreft alleen worden gekapt als het echt nodig is, bijvoorbeeld voor de veiligheid.

Ook bij Huis Doorn dreigt een aantal gezonde bomen te sneuvelen. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een kapvergunning aangevraagd. Hierover is niet iedereen even enthousiast. Wij ook niet. De kap is nodig, wordt verteld, omdat er bomen ziek zijn en omdat de dubbele rij Beuken niet binnen de visie en het bijbehorende ontwerp van een architect past. Dat ontwerp is gemaakt omdat het park opgeknapt moet worden. Ja, het park heeft inderdaad onderhoud nodig, maar daar hoeven in het geheel geen gezonde bomen voor te wijken. Wij vinden de bomen geen onderdeel van het ‘rommelige’.

Wij dienen daarom met D66, BVHLokaal en ChristenUnie een motie in om bij het College kenbaar te maken dat we de bomenkap onwenselijk vinden en dus het verlenen van een vergunning daarvoor ook. Reden hiervoor is dat het grootste deel van de bomen niet ziek is. De bomen die dat wel zijn, kunnen zichzelf mogelijk nog herstellen. Er is geen onveilige situatie. Daarnaast vinden wij dat als je een opknapbeurt van een park ontwerpt, je uit moet gaan van bestaande waarde – en daaraan waarde moet toevoegen, niet vernietigen. Aan die voorwaarde voldoet de voorgenomen kap niet.

Florien Scager