Inbreng VVD bij Algemene beschouwingen

Tijdens de algemene beschouwingen heeft fractievoorzitter Jorrit Linders onderstaande tekst uitgesproken:

Dankuwel voorzitter.

Het is allemaal weleens makkelijker geweest. Een pandemie, voor het eerst in ruim 100 jaar, mist zijn effect niet. Het coronavirus heeft invloed op de levens van iedereen en ook namens de VVD spreek ik mijn medeleven uit naar de getroffenen en hun naasten. Want mensen worden ziek; de zorg is minder beschikbaar; we worden beperkt in vrijheden. Voor de een is dat heel begrijpelijk, bijvoorbeeld omdat iemand in zijn of haar directe omgeving COVID-19 heeft gehad, mogelijk met grote gevolgen. Voor de ander is het vooral frustrerend en zijn de besmettingscijfers slechts getallen. Cijfers en percentages in een ver van zijn bed show.

Hoe dan ook, de emoties lopen op. Lontjes worden korter. Politiemensen en BOA’s worden daarmee dagelijks geconfronteerd. Agenten krijgen een bonus van 300 euro van het Rijk. Langs deze weg vraag ik de burgemeester of onze BOA’s ook een welverdiende bonus tegemoet kunnen zien. Hun extra inzet verdient waardering, niet alleen in woorden.

Voorzitter, ook op ons raadswerk heeft het virus de nodige invloed. We zijn helaas genoodzaakt digitaal te vergaderen. Vanavond is dat niet anders. Bijeenkomsten en contacten met groepen inwoners zitten er niet in. Bovendien heeft het ook invloed op de cijfers waar we vanavond over praten. De hardheid van cijfers wordt voortdurend getest door de ontwikkelingen rondom het coronavirus, zo simpel is het.

En valt de begroting dan mee ten opzichte van wat we dachten en vreesden? Zeker. Maar enkel goed nieuws is het niet.

Wij maken ons namelijk zorgen over de lasten voor onze inwoners, voorzitter. We praten ook hier over cijfers en percentages. Ook enigszins abstract. Euro’s zijn dat niet.

Inwoners en bedrijven denken en betalen toch echt in euro’s, niet in percentages. En we zien het om ons heen. Als je je baan kwijt bent geraakt door de gevolgen van het virus, telt iedere cent. Of je zou je kroeg of koffiehuis maar maandenlang hebben moeten sluiten op last van de overheid, om vervolgens een hogere OZB-rekening van die overheid te ontvangen…

Een sterke overheid moet beschermen, voorzitter – niet de eigen inwoners en bedrijven dieper in de problemen duwen.

En dat is lastig, voorzitter, als je als gemeente al jaren structureel te weinig poen krijgt van het Rijk om je taken te vervullen. De rekening is daarvoor al een aantal keren bij onze inwoners neergelegd. Door voorzieningen te versoberen en de belastingen te verhogen.

Voorzitter: De. Rek. Is. Eruit. Zeker in onzekere coronatijden. De rekening hoort in Den Haag. Niet bij onze inwoners.

Dat is precies de reden dat onze raad op 13 juli, slechts 4 maanden geleden, UNANIEM voor onze motie Rekening bij het Rijk stemde. En weer 2 maanden dáárvoor UNANIEM achter de motie Stop de begrotingserosie ging staan, om onze zorgen te uiten en inzichtelijk te maken waar we klem lopen. Bezuinigen óf belastingverhoging, meer smaken hebben gemeenten niet.

We zijn er klaar mee. Daarom dient de VVD vanavond een amendement in om de OZB-stijging terug te draaien en deze te dekken uit de gestegen Algemene Reserve. De VVD komt ook met een motie om bredere tariefdifferentiatie voor de afvalstoffenheffing te onderzoeken. Of, in normaal Nederlands: of we de kosten niet wat eerlijker kunnen verdelen.

Voorzitter, ondanks de financiële krapte weten we toch resultaat te boeken en aan de toekomst te bouwen. En dat is een compliment waard aan het college.

• Mede op ons initiatief gaan we over tot verhuur van een deel van het gemeentekantoor.

• We kunnen werk maken van woningbouw binnen de zogenoemde rode contouren, waardoor we bínnen de dorpen woningen kunnen bouwen én onze natuur en ons landschap beschermen – met terechte aandacht voor sociale huur en middeldure woningen.

• We gaan weer bomen herplanten, waardoor het groene karakter van onze dorpen wordt versterkt.

• Met een nuchtere en realistische kijk op de energietransitie maken we beweging mogelijk én beschermen we het Nationaal Park.

• En met het beperken van permanent wonen in recreatiewoningen zorgen we dat er op termijn weer ruimte komt om te investeren in de parken. Daardoor wordt de economie sterker en komt er meer werk voor onze inwoners.

Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe we zonder een klap geld toch vooruitgang boeken en onze omgeving en onze dorpen klaar maken voor de toekomst. Daar kunnen onze inwoners op blijven rekenen.

Dankuwel.

Jorrit Linders VVD