Aldi (voorlopig) niet naar de Appelgaard in Driebergen

Het vorige college heeft (in 2015) met Aldi een anterieure overeenkomst gesloten voor de bouw van een supermarkt op de Appelgaard in Driebergen. Om verschillende redenen werd er pas in 2018 een raadsvoorstel met bijbehorend plan aan de raad voorgelegd. Naast het feit dat de raad van oordeel was dat het plan om verschillende redenen in strijd was met de goede ruimtelijke ordening wilde zij sowieso wachten op het resultaat van een centrumvisie Driebergen. Dat heeft de raad toen verwoord in een amendement in juli 2018.

Omdat bleek dat die centrumvisie pas in de loop van 2021 gereed zou zijn heeft Aldi daar niet op willen wachten en heeft zij daarom onlangs een aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw van de supermarkt op de Appelgaard ingediend. Daarop heeft het college aan de raad gevraagd een verklaring van geen bedenking af te geven.

Met uitzondering van SGP hebben alle partijen in de oordeelvormende vergadering op 24 september middels een amendement aangegeven deze verklaring niet te willen geven. Ten eerste, zoals al aangegeven, wil de raad wachten op de centrumvisie. Maar daarnaast gelden andere argumenten: de Appelgaard maakt geen onderdeel uit van het winkelkerngebied en is dus geen geschikte locatie. En los van mogelijke geluidsoverlast en eventuele aantasting van de privacy is de complexe verkeerssituatie van de kruising van de Appelgaard met de Hoofdstraat nu al een probleem. Vaak staan er lange files voor de verkeerslichten. Met de komst van Aldi naar de Appelgaard zal dat alleen maar problematischer worden.

In de Raadsvergadering van donderdag 8 oktober zal het amendement definitief worden aangenomen. Aldi wil daar niet op wachten en heeft de kwestie bij de rechter neergelegd en heeft aangegeven desnoods naar de Hoge Raad te gaan om de bouw op de Appelgaard af te dwingen. En heeft tenslotte aangegeven met een eventuele claim te komen.

Wordt vervolgd.

Evert de Boer