column Rob Jorg - De Kaap

De gemeente doet zo moeilijk

Onze gemeente heeft een rijk verenigingsleven dat wordt gedragen door betrokken inwoners: velen doen vrijwilligerswerk of zijn mantelzorger. Hoe waardevol dat is, werd mij de afgelopen maanden weer extra duidelijk in deze onzekere tijd met het COVID-virus. Voorzieningen zoals (sport)verenigingen willen we graag in stand houden, maar daarvoor moet het aantal inwoners minstens stabiel blijven. De laatste decennia wonen er steeds minder mensen in één woning en zijn er dus steeds meer woningen nodig om het aantal inwoners niet te laten dalen. Dat merken we ook in onze gemeente: de vraag naar betaalbare huur- en koopwoningen is fors. En ik zie vooral een tekort aan woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens. In een vitaal dorp wonen mensen van alle leeftijden, van jong tot oud. Daarom wil ik zowel extra woningen voor senioren als voor starters creëren.

Maar waar? We zoeken bouwlocaties binnen de huidige bebouwing, de zogenaamde ‘rode contouren’ omdat we een groene gemeente willen blijven. We willen niet alles maximaal volbouwen, maar we zoeken een balans tussen voldoende woningen bouwen en kunnen blijven genieten van de omringende natuurschoon en het beschermen van de waardevolle cultuurhistorische landschappen .

Een oproep aan u allen leverde circa 165 mogelijke locaties op. 30 van deze 165 locaties zijn ook vanuit ruimtelijke overwegingen geschikt voor de bouw van woningen. De gemeenteraad besluit komende weken over het voorstel van het college met die 30 locaties. Het kan zomaar gebeuren dat u of uw kleinkind in de toekomst op 1 van deze locaties komt te wonen.

Vaak krijg ik het verwijt dat het té lang duurt voordat er wordt gebouwd: ‘de gemeente doet zo moeilijk’. Bijvoorbeeld als het gaat over de oude gemeentewerven en andere braakliggende terreinen. U gelooft het misschien niet, maar ik wil ook heel graag dat het sneller gaat. Er is echter allerlei wet- en regelgeving die eist dat er onderzoeken worden gedaan, bijvoorbeeld naar de aanwezigheid van beschermde dieren en planten. En onderzoek kost tijd. Ook zijn er wettelijk voorgeschreven inspraaktermijnen, waar u als inwoner uw zegje kunt doen. Als WET-houder moet ik me hieraan houden. Bovendien, slecht voorbereide plannen sneuvelen via een beroep bij de rechter. En dan duurt het allemaal nog langer. Mijn hoop is dat de nieuwe Omgevingswet, die in 2022 van kracht wordt, dit soort procedures kan versnellen. Zowel voor u als inwoner als voor mij als wethouder, want tenslotte willen we allebei hetzelfde: blijven wonen en werken in een vitaal dorp midden in de natuur.

Rob Jorg