MFA Maarn

Het komend jaar wordt duidelijk hoe de Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Maarn eruit komt te zien en waar die komt. Bij het maken van de plannen wordt gebruik gemaakt van co-creatie: gemeente en gemeenschap werken nauw samen. Dat heeft de raad besloten in de laatste raadsvergadering van dit jaar (13 juli). Om de co-creatie in gang te zetten is een zogenoemde Voorbereidingsgroep in het leven geroepen. Deze Voorbereidingsgroep bestaat uit 3 afgevaardigden van de gemeente (onder wie de projectleider) en 4 inwoners, onder wie 2 leden van de Perimetergroep (de groep die met een alternatief plan en een procesplan voor co-creatie was gekomen). Zij gaat, met een procesplan in de hand, een plan maken dat het beste tegemoet komt aan de huidige en toekomstige behoeftes van de gemeenschap én realistisch en haalbaar is. Dat doet zij door te gaan praten en luisteren naar alle stakeholders in Maarn en Maarsbergen (inwoners, verenigingen, scholen, bibliotheek, etc.).

Het gaat dan om de volgende voorzieningen:

1. De renovatie en/of nieuwbouw van de twee basisscholen.

2. Goede opvang voor de kinderopvangvoorzieningen.

3. Een bibliotheekfaciliteit.

4. Een dorpshuisfaciliteit.

5. Een volwaardige sporthal, aanvullend op de bestaande sportvoorzieningen.

6. Het bouwen van woningen voor doelgroepen en behoeftes.

Naast de oorspronkelijke locaties Trompplein en Breeschotenlaan worden ook andere locaties in de overwegingen meegenomen. Met name wordt dan gedacht aan de (sport)locaties van de Planetenbaan en de Buurtsteeg.

In de raadsvergadering is teven de rol van de gemeenteraad besproken. Die stelt de gemeenschappelijke kaders vast, stelt het procesplan vast en toetst het eindresultaat tegen de kaders. Deze kaders zijn door de raad al eerder scherp geformuleerd en dat gebeurde 13 juli opnieuw met een brede meerderheid, onder meer door steun van de VVD.

Wel was er onenigheid over de rol van raads- en commissieleden bij de co-creatie. De VVD is daarin kraakhelder: wij zullen niet deelnemen aan de co-creatie. De samenleving is aan zet, daar hebben we veel vertrouwen in en het past raadsleden dus niet om zich daar tussentijds mee te bemoeien. We hebben immers de kaders al gesteld. Andere partijen wezen alleen op de gemeentelijke Gedragscode, die zegt dat indien men deelneemt aan de co-creatie men dan niet mag meedoen aan de beraadslagingen en de besluitvorming.

Na de zomer gaat de Voorbereidingsgroep aan het werk. Hopelijk ligt er voor volgende zomer met een eerste versie van het Masterplan Voorzieningen Maarn en Maarsbergen. Uiteraard zijn we zeer benieuwd hoe dat plan eruit komt te zien. Het heeft immers grote impact op de toekomst en de leefbaarheid van Maarn en Maarsbergen.

Evert de Boer

Augustus 2020