Kadernota 2020 – 2023

De financiële situatie van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is allesbehalve rooskleurig. We geven jaarlijks meer uit dan we binnen krijgen en de schulden lopen hoog op. Het sociale domein, vooral de jeugdzorg en de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning), kosten veel meer dan voorzien. Daarnaast hebben we ook op andere terreinen in 2018 meer geld uitgegeven dan oorspronkelijk begroot.

Als we nu niet ingrijpen, dan loopt dit echt uit de hand. Vandaar dat wij bij de Kadernota een aantal duidelijke uitgangspunten hebben voorgesteld voor de begroting 2020. Gelukkig ondersteunde BVH Lokaal en Open deze uitgangspunten, waarmee er een meerderheid was. De begroting die in het najaar wordt voorgelegd, dient in evenwicht te zijn – en indien mogelijk een overschot te hebben van ongeveer 0,5 miljoen per jaar. Verder willen we gedurende het jaar 2020 geen extra geld beschikbaar stellen, behalve voor incidentele en onvoorziene zaken. De rest moet gewoon betaald worden uit het budget wat voor dat jaar beschikbaar is gesteld. Ook het opzetten van een reservepotje, om bezuinigingen die niet gehaald worden mee te financieren, vinden wij geen goed idee. Daarnaast moet elk jaar meer afgelost worden dan wat er opnieuw geleend wordt en mag de schuld in 2020 niet verder oplopen ten aanzien van 2019.

Wij begrijpen dat het behalen van bovenstaande uitgangspunten geen makkelijke opgave is voor het college. De huidige financiële situatie vraagt echter om daadkracht en partijen die verantwoordelijkheid nemen.

Met de Kadernota bepaalt de gemeenteraad het beleid voor de komende jaren. Het college van burgemeester en wethouders stelt aan de hand hiervan de begroting op. Deze wordt in het najaar aan de raad gepresenteerd.