Vaccinatiegraad stijgt iets, maar zorgen blijven

De fracties van de VVD en D66 stelden tijdens de raadsvergadering van 11 juli opnieuw vragen over de vaccinatiegraad in onze gemeente. Jorrit Linders en Tim Rooijakkers vinden het belangrijk dat de gemeente zich bewust is van de te lage vaccinatiegraad en blijven hierop hameren. Het antwoord over de meest recente vaccinatiegraad stemt ons licht hoopvol, maar we blijven bezorgd. Inmiddels is ongeveer 88 procent van onze kinderen ingeënt, al verschilt dat per prik en per dorp. Dat was vorig jaar nog gemiddeld 85 procent. Om als samenleving veilig te zijn, moet 95% van de kinderen zijn ingeënt. Tim Rooijakkers weet niet of hij nu blij moet zijn of niet. “De vaccinatiegraad is gestegen, dit stemt ons positief. Maar om rond het percentage van 95% te komen is er duidelijk nog veel werk aan de winkel!”

Onderaan het lijstje

Alleen in onze gemeente, Renswoude, Rhenen, Veenendaal en Woudenberg liggen de percentages in de provincie Utrecht niet boven de 90%. Landelijk zijn cijfers gestabiliseerd en niet verder gedaald. In de regio Utrecht zie je een kleine stijging van 0,3% BMR* en 0,5% DKTP.

Verschillen tussen dorpen

De vragen gingen ook over de vaccinatiegraad in onze verschillende dorpen. Opvallend hierin is dat er geen cijfers zijn van Overberg en Maarsbergen, omdat hier te weinig kinderen wonen per postcode gebied om dit te kunnen zeggen. De dorpen Amerongen en Leersum laten de laagste percentages zien; in Maarn en Doorn zijn de vaccinatiegraden het hoogst. De redenen die gegeven zijn aan de GGDrU zijn vooral religieuze redenen, met name van reformatorische ouders. Daarnaast geven ouders in Maarn en Doorn, maar ook steeds vaker in Leersum en Amerongen, aan dat zij kritisch staan tegenover vaccins omdat ze twijfelen aan nut en veiligheid van vaccins.

De VVD is blij te horen dat de GGDrU o.a. heeft ingezet op extra gesprekken, en dubbele consulten bij twijfel en vragen. Daarnaast hebben de professionals extra scholing gehad, en zijn de websites verbeterd.

Mazelen: verhoogd risico op uitbraak

De wethouder antwoorde dat er een verhoogd risico ligt in onze gemeente betreffende een mazelenuitbraak. Hierdoor lopen o.a. baby’s een verhoogd risico. Voor ons is dit dus wederom een trigger om blijvend aandacht te vragen voor de vaccinatiegraad in onze gemeente.

Kinderopvang

Het college gaf aan dat er niet is gesproken met lokale kinderopvang over het weigeren van gevaccineerde kinderen. Jorrit Linders vroeg hier, als raadslid én jonge vader, aandacht voor. Het college gaf aan af te wachten of het initiatiefvoorstel van D66-Kamerlid Rens Raemakers, om kinderopvang de ruimte te geven om niet gevaccineerde kinderen te weigeren, een meerderheid haalt. Ook heeft de gemeente geen zicht op het aantal gevaccineerde kinderen per kinderdagverblijf.

* Difterie, kinkhoest, tetanus en poliomyelitis. Dit vaccin is bedoeld als bescherming tegen deze vier ziektes.

*bof mazelen en rodehond