Herinrichting Hoofdstraat

In haar vergadering van 19 maart j.l. heeft de raad uiteindelijk een besluit genomen over de herinrichting van de Hoofdstraat in Driebergen. Eén van de belangrijkste redenen voor deze aanpassing was een dodelijk fietsongeval in december 2010. In samenspraak met inwoners is gewerkt aan een verkeersanalyse van de Hoofdstraat. Het doel was om een plan te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. In 2013 is besloten het plan breder op te pakken en de Hoofdstraat van Nijendal tot aan de Akkerweg te renoveren. Vanwege bezuinigingen werd in februari 2014 besloten voorlopig slechts 2 van de 5 tracés uit te voeren, te weten Prins Hendriklaan-Kerkstraat en Bosstraat-Buntlaan.

In een wensen- en bedenkingenbrief van begin dit jaar kon de raad zich uitspreken over 2 onderwerpen, te weten die bij de Bosstraat en die bij de Hogesteeg. Daarnaast werden er nog 2 moties ingediend. Eén het invoeren van een 30km zone en één over de bushalte bij de Grote Kerk

Rotonde Bosstraat.
Hier was de keuze het handhaven van de huidige situatie of het realiseren van een rotonde op die plaats. Voor de VVD een uitgemaakte zaak. Die zou er moeten komen, wat wij middels een motie ook duidelijk kenbaar maakten. Tenslotte is een rotonde veiliger, dient deze als snelheids-remmer, zorgt deze in het algemeen voor een vlottere verkeersafhandeling en was in dit geval in het participatietraject ook de grote wens van de inwoners. Tenslotte waren de kosten ad 2 ton al in de begroting opgenomen. Helaas dachten de andere partijen er anders over. Zij vielen met name over de kosten en hadden blijkbaar geen oog voor de wensen van de inwoners. Het kan verkeren!

VRI’s Hogesteeg en Oranjelaan.
Hier waren de alternatieven het verleggen van de wegas om een beter zicht vanuit de Oranjelaan op de Hoofdstraat te krijgen of het plaatsen van 2 verkeers-regelinstallaties (VRI’s) De VVD heeft zich verzet tegen de aanleg van deze VRI’s. Deze zouden moeten komen naast de VRI’s bij de Traay en de Appelgaard. Dit is volgens ons een ernstige aantasting van het dorpse karakter van Driebergen. Het bevordert niet de doorstroming van het verkeer en tenslotte bestaat er een kans dat de studenten van het IVA, zoals zij zelf aangeven, sluip-routes door de wijken zullen zoeken. Helaas kreeg de VVD te weinig steun zodat we straks zullen moeten aankijken tegen en moeten leven met de 4 VRI’s.

30-kmzone.
Ingediend door D66, VVD, GL/PvdA en CU met als doel het invoeren van een 30-kmzone vanaf Bosstraat tot aan de Hogesteeg. Uiteindelijk haalde deze motie het, maar wel in afgezwakte vorm. Een echte 30-kmzone dient volgens daarvoor geldende regels uitgevoerd te worden. Dat houdt in dat er drempels moeten komen, het profiel van de wegen aangepast, aansluitende wegen naar 30 km en begin en eind van het tracé voorzien van plateau of rotonde. Daarbij zouden ook weer de kosten om de hoek komen kijken. En volgens een in de jaren negentig door de politie met het VNG afgesloten convenant wordt op zo’n traject niet gehandhaafd. Daarom gingen de partijen uiteindelijk akkoord met de afgezwakte vorm, een 30-kmregime. Wel 30 km-borden maar zonder de meeste van de overige aanpassingen.

Verkeershaven Grote Kerk.
Ingediend door de VVD met het doel de verkeershaven voor bussen bij de Grote Kerk te handhaven en niet de bussen op de Hoofdstraat te laten stilstaan. Want dit zorgt voor onnodig en onacceptabel oponthoud voor het gemotoriseerde verkeer. In een eerdere bijeenkomst bleek dat een meerderheid van de partijen achter de motie van VVD, D66 en SP stond, maar op de dag des oordeels bleek dat CU en SGP van gedachten waren veranderd, waardoor deze motie het op één stem na niet haalde.

Al met al krijgen we niet de Hoofdstraat die wij en vele inwoners gewenst hebben. Het positieve aan het geheel is dat de Hoofdstraat nu wordt aangepakt en de uitvoeringswerkzaamheden nog in dit jaar starten zoals in de in 2014 aangenomen motie van de VVD in was gevraagd.

Evert de Boer