Slechte onderhoudsstaat van Vestia huurwoningen Leersum

De VVD-fractie heeft afgelopen donderdag (21 juni) tijdens de open agenda vragen aan het college gesteld. De aanleiding hiervoor zijn berichten in de pers over het achterstallig onderhoud van Vestia huurwoningen in Leersum. Een bewonerscollectief is opgericht om Vestia te bewegen in actie te komen. De VVD ziet graag dat het college dit bewonerscollectief actief ondersteunt. Wethouder Rob Jorg (VVD) heeft gemeld dat dat hij bekend is met de problematiek en dat er op diverse fronten gezocht wordt naar een oplossing. Het probleem is complex en bestaat al lang. Diverse pogingen van voorgaande colleges hebben helaas niet tot het gewenste resultaat geleid. Vooral wordt veroorzaakt omdat Vestia onder toezicht staat en zelf zegt beperkte mogelijkheden te hebben om in, wat zij noemen, “niet kerngebieden” veel onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Bovendien, zo stelt Vestia, staan de woningen in de verkoop.

De VVD is van mening dat deze redenen geen excuus mogen zijn om de woningen niet in goede staat te houden of te brengen.

Wat gaat nu gebeuren? Wethouder Rob Jorg heeft toegezegd dat een vertegenwoordiger van de gemeente op 7 juli op een vergadering van het bewonerscollectief aanwezig zal zijn. Ook zal het college contact opnemen met andere gemeenten die soortgelijk klachten over Vestia huurwoningen hebben ontvangen. Dit onder het motto: “samen staan we sterker”. Een tweede mogelijkheid is om middels een procedure Vestia te bewegen in actie te komen.  De ervaringen hiermee zijn echter niet al te best.

De VVD zal de ontwikkelingen en voorgang rond dit onderwerp nauwgezet volgen.