Werkbezoek aan Damen Shipyard in Vlissingen

Peter van der Zee en Ron van der laan bezochten op 7 mei 2018 Vlissingen voor een bezoek aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyard.

Als leden van het VVD defensienetwerk, waren we dit keer te gast in het verre Vlissingen bij een echte Nederlandse scheepsbouwer. Op het programma stonden o.a. een drietal sprekers, de directeur van Damen Shipyard, marine officier Walter Hansen en gedeputeerde Carla Schönknecht van de provincie Zeeland. Allen gaven ons inzicht over het belang van Damen voor de Nederlandse defensie industrie en dan met name voor de marine. Zo heeft het heel lang marineschepen zoals de bekende fregatten gebouwd en hoopt zij ook weer de opdracht voor de nieuw te bouwen onderzeeërs en fregatten(die Nederland met België laat bouwen) te mogen ontvangen. Damen is een Nederlands scheepsbouwconcern met werven in binnen- en buitenland en telt zo’n 9.500 werknemers. Zo maakt het niet alleen marineschepen, maar ook patrouillevaartuigen, sleepboten en luxe megajachten. Maar liefst 40% van alle sleepboten ter wereld wordt door Damen gebouwd! De werf geeft de voorkeur aan gestandaardiseerde scheepsrompen die snel, gebaseerd op de uiteenlopende wensen van de klanten, kunnen worden afgebouwd. De rompen worden geleverd door de buitenlandse vestigingen en op de Nederlandse werven worden de schepen afgebouwd. Door deze manier van werken en een brede mix van producten, is Damen in staat geweest om ook in economisch slechtere tijden te kunnen blijven bestaan. Natuurlijk kon de komst van de mariniers naar Vlissingen niet onbesproken blijven. Zowel de gedeputeerde als de marineman gaan er nog steeds vanuit dat de mariniers van Doorn naar Vlissingen verhuizen en zijn hartelijk welkom. Er is inmiddels veel land gekocht en alles ligt op schema om te starten met de bouw van de nieuwe kazerne. Vervolgens gingen we met de auto naar de paar kilometer verderop gelegen werf waar we een kijkje in de enorme loods mochten nemen. Daar lagen een paar scheepsrompen te wachten om te worden afgebouwd voor een nieuwe klant. De borrel na afloop lieten voor wat het was omdat we op tijd naar Doorn moesten voor de besprekingen voor het raadsprogramma. Peter als voorzitter en Ron als deelnemer. Het was wederom een interessante bijeenkomst.