Veilig wonen en werken op de Heuvelrug

De VVD vindt dat de politie hard moet optreden tegen geweldplegers en dievenbendes die onze mooie gemeente te vaak bezoeken om hun criminele activiteiten uit te oefenen. De politie doet al heel veel om deze ongewenste bezoekers aan te pakken maar wat de VVD betreft moet het aantal inbraken fors omlaag en daar willen we de komende jaren werk van maken. Dat kan o.a. door cameratoezicht en kentekenscans langs de invalswegen vaker in te zetten. Uit cijfers is gebleken dat deze preventieve opsporingsmethode werkelijk effect heeft. Privacy blijft uiteraard gegarandeerd.

Een toenemend probleem is ondermijning, een vermenging van de onder -en bovenwereld. Voor een succesvolle aanpak van deze georganiseerde misdaad is een grote inzet vereist van politie, Buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’S) en ambtenaren van de gemeente. Ook wordt hierbij de hulp gevraagd van onze inwoners en ondernemers door alert te zijn op verdachte situaties en deze zo snel mogelijk te melden. De gemeente moet initiatieven als Buurtpreventie en Buurt Whatsapp-groepen ondersteunen met advies.

Ook voor de verkeersveiligheid heeft de VVD grote aandacht. Wij initiëren en steunen voorstellen die de veiligheid van verkeersdeelnemers verbeteren. Goede straatverlichting is essentieel voor verkeers- en sociale veiligheid. Dit geldt zeker voor ouderen. De voorgenomen verlaging van het lichtniveau naar de helft van het landelijke en politie advies niveau is voor de VVD onacceptabel. Wij zullen de komende jaren bij de vervanging van de straatverlichting eisen dat de straten voldoende verlicht worden, zodat iedereen zich er veilig bij voelt en ‘s-avonds naar buiten durft te gaan.