Komt er nu wel of geen nieuwe openbare verlichting?

Komt er nu wel of geen nieuwe openbare verlichting?

De Gemeente Utrechtse Heuvelrug krijgt nieuwe openbare verlichting. Maar nog even niet. In de raadsvergadering van 8 februari kwam de raad niet tot een besluit over dit onderwerp. In het raadsvoorstel werd aangegeven dat met het aannemen van dit voorstel het aantal lantaarnpalen terug gaat van 8400 naar 6000. Met 2 amendementen heeft de VVD geprobeerd de raad op andere gedachten te brengen. De eerste om meer licht in onze gemeente te krijgen. de tweede over “slimme lantaarnpalen”, met name over de zorg die bij inwoners is ontstaan over de effecten van mogelijke straling en de inbreuk op de privacy.

Technisch betekent de teruggang van 8400 naar 6000 lantaarnpalen  dat we hiermee op een norm komen van een gelijkmatigheid van 0,1 (simpel gezegd de norm voor de lichtsterkte die  voornamelijk wordt bepaald door de lengte en de afstand van de lantaarnpalen), terwijl de landelijke norm 0,2 is. Ook het Politiekeurmerk beveelt een norm van 0,2 aan. Het aantal van 6000 lantaarnpalen was bepaald op basis van een pilot, uitgevoerd door Bureau De Kruijter. De resultaten daarvan kreeg de raad wel door, maar niet de beide bijbehorende rapporten. Pas op verzoek van met name de VVD werden die aan de raad toegestuurd. Niet eerder omdat het college “zich niet kon vinden in bedragen en kengetallen”. Met andere woorden: de resultaten kwamen het college niet goed uit. Bovendien schrijft De Kruijter dat het gaat om een belevingsonderzoek en vraagt zich af of het wel reëel is om die te gebruiken voor een uitrol over de gehele gemeente. Het bureau had 11 pilots over de gehele gemeente voorgesteld, maar het werd er slechts één. De consequentie: het wordt een stuk donkerder in de gemeente. Een slechte zaak voor met name de ouderen onder ons. ‘s-Avonds buiten lopen wordt er niet gemakkelijker op. Dus een slechte zaak voor de sociale veiligheid.

Onderweg naar de besluitvormende vergadering bleek dat er veel onrust was ontstaan onder de inwoners van onze gemeente over de mogelijke effecten van straling, zeker bij gebruik van 5G. En datzelfde gold voor de eventuele inbreuk op de privacy bij gebruik van “slimme lantaarnpalen”. Omdat nog veel onbekend was en ook uit voorzorg  leek het ons verstandig bij deze aanbesteding nog geen 4G, 5G, Wifi of camera’s in of aan de palen te hebben. En met een amendement wilden wij dat bewerkstelligen. En dan pas andere functionaliteiten dan slim energiemanagement toe te laten na een participatietraject met de inwoners en dat via een raadsvoorstel aan de raad voor te leggen.    Dat leek ons geen probleem omdat in de voorgaande vergaderingen door het college en de ambtenaren was aangegeven dat de aanbiedingen zonder stralingsgevoelige functies werden aangeboden. Maar in de raadsvergadering vernamen wij tot onze verbijstering dat de aanbiedingen wel degelijk met 5G waren. “Daar kunnen wij niet omheen” aldus de wethouder. Op ons verzoek werd daarom het besluit over de aanbesteding van de openbare verlichting uitgesteld en pas na een informatiebijeenkomst, waar de raadsleden door deskundigen zullen worden voorgelicht, weer aan de raad voorgelegd. En dat gaat al volgende week gebeuren. Wordt dus vervolgd.

Evert de Boer