ALDI op de Appelgaard – The neverending story

Onlangs hoorden we, dat er weer een nieuw voorstel is om de ALDI in Driebergen op de Traay te verhuizen naar de parkeerplaats Appelgaard en het automobielbedrijf van de heer Johannes. Het college van B&W heeft de intentie om dit nieuwe plan aan de raad voor te leggen. Als ik goed geteld heb is dit dan het derde voorstel. In 2012 en 2014 heeft de raad, inclusief de VVD, de plannen afgewezen.‬

‪Het nieuwe plan is ons nog niet bekend en hoewel het de gewoonte is van de VVD om pas een oordeel over een voorstel uit te spreken indien plannen zijn bestudeerd en belanghebbenden en inwoners zijn gehoord, maken we daar nu een uitzondering op. Het is ons inziens volkomen zinloos om dit plan aan de raad voor te leggen.‬‪

‪We zijn tegen deze verplaatsing om de volgende overvloedige bezwaren:‬‪

1. Door veranderende winkel gewoonten (m.n. online winkelen ) is er steeds minder winkelruimte nodig. Om de winkelcentra aantrekkelijk te houden moeten we streven naar compacte winkelgebieden. Nieuwe winkels dienen daarom gevestigd te worden in het centrum-winkelgebied van Driebergen om leegstand te voorkomen. Van winkels buiten het centrum-winkelgebied is het de bedoeling, dat ze op termijn, als de kans zich voordoet, verhuizen naar dat centrum. Op voorspraak van de VVD is dat beleid onlangs vastgesteld in de daartoe van toepassing zijnde bestemmingsplannen. De eventuele verhuizing van de ALDI zou inhouden, dat ze, binnen het centrum zittend, úít dat centrum gaan. Ze laten daarbij leegstand achter op de huidige locatie en de vraag is dus maar of dat pand dan weer gevuld wordt.‬‪
  2. Voor de bezoekers van de ALDI betekent de nieuwe winkel geen verrijking van het assortiment. Dat wijzigt namelijk niet. Het betreft slechts een ruimere opzet met bredere gangen.‬‪
  3. Een supermarkt heeft bevoorrading nodig. Dat betekent voor de omwonenden veel herrie en afsluiting van tuinen met hoge muren. Geen prettig vooruitzicht.‬‪
  4. De huidige locatie moet worden uitgebreid om de ALDI te kunnen huisvesten. Dat gaat van de parkeerplaats af en parkeren is al een probleem in het hele gebied. Daarnaast moet de bevoorrading met grote vrachtauto’s manoeuvreerruimte hebben dus echt uitbreiden (lees efficiënter maken van het parkeerterrein) is vrijwel onhaalbaar.‬‪
  5. Het wordt drukker op de appelgaard. Volgens winkel-deskundigen zijn bezoekers van de ALDI geen funschoppers maar z.g. runshoppers. Ze bezoeken alleen de supermarkt en gaan dan weer weg. Dat heeft twee effecten. De winkels op de Traay profiteren er niet van en de parkeerdruk en verkeersbewegingen nemen toe. Doordat het verkeer al onder druk staat in de huidige situatie gaat dat dus een onacceptabele uitbreiding van verkeer worden.‬‪
  6. Als men pogingen doet om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te creëren op het kleinere gebied kan het niet anders dat dat ten koste gaat van het huidige groen op de appelgaard. Plus extra luchtverontreiniging door manoeuvrerende vrachtauto’s en nog langere wachttijden voor het stoplicht bij de hoofdstraat. De verkeersregulering gaat de fuik verergeren.‬‪

‪Hoe het plan er ook uitziet, deze redenen zullen niet vervallen. Wij raden het college dan ook aan om niet naar de raad te komen met dit plan . Probeer met de eigenaar een creatief plan te maken voor woningbouw (met parkeren op eigen terrein). We hebben niet meer winkelruimte nodig maar juist meer woningen voor ouderen en jongeren dicht bij het centrum.Dat lijkt ons een stuk verstandiger.‬‪

‪Peter van der Zee

VVD‬ Utrechtse Heuvelrug