20 januari Dorpsbezoek Amerongen-Overberg

Afgelopen zaterdag 20 januari zijn VVD kandidaat-raadsleden Jorrit Linders, Tim Rooijakkers, Jude Van Roy en fractievoorzitter Rob Jorg op bezoek geweest bij diverse bedrijven in Overberg en Amerongen.

WSP in Overberg was als eerste aan de beurt. Eigenaar en oprichter Maarten Ploeg vertelde enthousiast over zijn bedrijf dat logistieke oplossingen aanbiedt voor grote wasserijen. Het bedrijf is in 1993 opgericht in Leersum en nu gevestigd in Overberg. In april wordt er uitgebreid en zal WSP in Amerongen een pand betrekken. Het bedrijf biedt werk aan meer dan 65 medewerkers en is daarmee één van de grootste commerciële werkgevers van de Utrechtse Heuvelrug.

Ook werd een bezoek gebracht aan Volvo Reede Amerongen, een echt Amerongs autobedrijf (Volvo dealer en garage) waar sinds vorig jaar Henry Zumbrink, de 4de generatie alweer, de scepter zwaait. Het bedrijf heeft sinds een aantal maanden een vernieuwde moderne showroom en biedt klanten die hun auto in onderhoud geven een persoonlijke monteur en heeft bovendien een aantal flexwerkplekken zodat klanten die op hun auto willen wachten hun tijd nuttig kunnen besteden.

Daarna werd er met Peter-Paul Swijnenburg van Restaurant Bentinck gesproken over De Laan, het onverharde plein tegenover het kasteel in Amerongen. De Laan is in gebruik als parkeerplaats, schoolplein en doorgaande weg. Doordat het plein onverhard is, verandert het bij regenachtig weet in een grote modderpoel. Zo erg dat de kinderen van de Wilhelminaschool door hun ouders met rubberlaarzen naar school worden gebracht omdat mooie sneakers zó geruïneerd zijn. Ook de veiligheid laat te wensen over doordat automobilisten al zigzaggend de kuilen proberen te ontwijken.

Er werd afgesloten met een bezoek aan Landgoed Zuylestein waar eigenaresse Jemima De Brauwere een presentatie gaf over haar toekomstvisie voor het landgoed. Jemima probeert in samenwerking met de Universiteit Wageningen de tuinen en gronden van het landgoed te herstellen door o.a het terugplanten van de oude fruitgaarden, toepassing van natuurinclusieve landbouw o.a. door strokenteelt (verschillende gewassen die in 3 meter brede stroken naast elkaar geteeld worden) en het gebruik van een kippentractor (een verplaatsbaar kippenhok zodat de kippen kunnen worden ingezet voor het wieden, spitten en bemesten van de grond).