Het college is bezig met voorstellen om de parkeerproblematiek van Shinty én het zwart-parkeren voor het station Driebergen-Zeist (na ingebruikname van de NS-parkeergebouw) op het landgoed op te lossen. Het college heeft voorgesteld om voor Shinty 43 extra parkeerplaatsen te laten creëren op het terrein van landgoed Bloemheuvel.
Shinty is daar niet enthousiast over en ziet liever verbetering en uitbreiding van parkeermogelijkheden op Beerschoten-Willinkshof. De VVD heeft daarover de volgende vragen:
- De te projecteren parkeerplaats op Bloemheuvel is enerzijds qua verkeersveiligheid moeilijk ontsluitbaar. De fietsstraat die Bloemheuvel ontsluit is al behoorlijk gevaarlijk, terwijl het fiets/wandelpad naar de parkeerplaats eigenlijk ongeschikt is voor gemotoriseerd verkeer. Een paar passeerstroken lijkt onvoldoende. Indien besloten wordt tot deze parkeerplaats, welke verkeersmaatregelen is het college van plan om deze ontsluiting acceptabel te maken?
- Anderzijds gaat Bloemheuvel openingstijden voor deze parkeerplaats hanteren, hetgeen voor Shinty zeer onhandig is. In hoeverre kan het college zorgen dat het parkeren aldaar voor Shinty altijd beschikbaar is en blijft?
- Het college heeft aan Shinty gesteld, dat deze parkeerplaats besloten zou zijn door de gemeenteraad (in 2012). Wij willen daar graag helderheid over. Wij hebben kennis van een voormalig besluit om extra kantoorruimte te willen creëren ten behoeve van McGregor, waarbij extra parkeerplaatsen noodzakelijk waren. Dat besluit is echter nooit doorgezet in een bestemmingsplan en naar onze mening kan dat als vervallen beschouwd worden. Is het college dat met ons eens? Waarom voelt het college zich gebonden aan deze optie?
- Shinty wil graag parkeren beter faciliteren noordelijk achter het tweede hockeyveld. Dat kent deels de bestemming ‘natuur’ en grotendeels ‘recreatie’. Beiden is momenteel bosgebied, behalve een klein open terrein. Ecologen onderzoeken momenteel wat de mogelijkheden zijn voor parkeren. Naar verwachting zou dat kunnen inhouden dat er tenminste 70 parkeerplaatsen kunnen worden gecreëerd. Wil het college positieve medewerking geven aan dat onderzoek?
- Het voordeel van de mogelijkheid in vraag 4 is, dat het fiets/wandelpad naar het clubhuis niet meer gebruikt wordt door auto’s, maar de z.g. zandweg de ontsluiting vormt. Shinty heeft voorgesteld (ter voorkoming van zwartparkeren) aan het begin bij de fietsstraat een barrier te maken voorzien van een toegangssysteem. Het college schijnt hier bezwaar tegen te hebben. Kan het college uitleggen waarom dat is?
- Eventueel wordt bij een parkeerplaats achter het tweede hockeyveld geopperd, dat ontsluiting via de Arnhemse Bovenweg ook tot de mogelijkheden behoort. Het zou het verkeer bij de Hoofdstraat kunnen ontlasten. Kan het college aangeven waarom zij daar tegen is? Is zij bereid mee te werken aan deze mogelijke extra optie?
- Naar schatting heeft Shinty piek-belastingen van 80 tot 100 benodigde plaatsen. Realiseert het college zich dat de oplossing onder 1 daarvoor sowieso onvoldoende is?
- Gezien de aanmerkelijke nadelen, genoemd in 1 en 2: Is het college bereid om positief mee te werken aan een parkeergelegenheid en afscherming zwartparkeren op het landgoed Beerschoten-Willinkshof?