VVD wil stoppen met het bedrijventerrein Leersum

Het oorspronkelijke idee van de voormalige gemeente Leersum om langs de Bertus Leendersweg een bedrijventerrein te realiseren sleept zich al 15 jaar voort met verbeten voor- en tegenstanders. De huidige status is dat een jaar geleden de Raad van State het besluit om het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein goed te keuren heeft vernietigd. De vraag is nu of de gemeente nieuwe procedures moet opstarten om de kansen weer te laten keren. VVD Utrechtse Heuvelrug vindt van niet.

Enerzijds biedt de VVD ondernemers uit Leersum graag meer ruimte op dit terrein om hun bedrijf verder te ontwikkelen. Daarmee kunnen er tevens nieuwe woningen worden gebouwd op de opengevallen plekken in het dorp. Anderzijds heeft de natuur- en landschapswaarde van dit unieke gebied op de Amerongse Engh bij de VVD een hoge prioriteit.

Vandaar dat we het eerste voorstel, waarbij dit bedrijventerrein diep zou ingrijpen in de Engh, hadden veranderd in een langgerekte strook langs de Bertus Leendersweg. Eromheen een 15 meter dikke begroeiïng om de bebouwing aan het zicht te onttrekken. Om diezelfde reden wilden we dat de volkstuintjes werden verplaatst. Hiermee dachten wij een aanvaardbaar compromis te hebben gecreëerd.

Echter de afgelopen jaren is de realisatie geen stap dichterbij gekomen:

• Vanwege de lange procedures wordt er om de zoveel jaar gevraagd of ondernemers nog wel voldoende belangstelling hebben voor het terrein.
  • Elk besluit van de raad had tot gevolg dat er uitvoerig bezwaar en beroep werd aangetekend over natuurschade.
  • Het jaren zoeken naar een alternatief voor de volkstuintjes is tot op heden niet gelukt.

Het wordt tijd dat er duidelijkheid komt. Een nieuwe procedure zal zich naar verwachting weer jaren voortslepen en de uitkomst is onzeker. Wij vinden een dergelijke moeizame weg in niemands belang.

Door niet verder te gaan met dit bedrijventerrein blijft de landschapswaarde van de Amerongse Engh intact. Ter completering hiervan dient dan nog wel een groenstrook langs de Bertus Leendersweg te worden aangelegd, want het huidige zicht op het Amerongse bedrijventerrein is niet fraai. Om de Leersumse ondernemers die naar de Amerongse Engh hadden willen verhuizen niet in de kou te laten staan, willen wij dat de gemeente samen met hen naar alternatieven zoekt.

We zullen hierover een raadsbesluit moeten nemen. We hopen, dat andere partijen ons standpunt ondersteunen.

Peter van der Zee