VVD trots op één van de mooiste musea van Nederland binnen onze gemeentegrens: het Nationaal Bomenmuseum

Als u met 80 km/uur van Driebergen naar Doorn passeert u een klein bruin bordje met het opschrift ‘von Gimborn Arboretum’. Verstopt achter bedrijventerrein Vossenstein aan de Velperengh bevindt zich één van de mooiste musea van Nederland, het Nationaal Bomenmuseum. In het Nationaal  Bomenmuseum staan circa 3.000 soorten bomen en struiken, waarvan velen zeldzaam en van internationaal niveau.

Waarom weten we nauwelijks dat het bestaat? Deze vraag stond centraal op een informatie-avond georganiseerd door VVD en D66 op 2 november in het Cultuurhuis. Vertegenwoordigers van het museum gaven een oriëntatie aan de aanwezige partijen en stipten een aantal wensen aan.

Het Nationaal Bomenmuseum is nu vrijwel onzichtbaar. Zichtbaarheid kan veel beter door bijvoorbeeld een ‘groenere’ entree, een groot bord aan de Driebergsestraatweg en een bushalte met de aanduiding ‘Nationaal Bomenmuseum’.

Het Nationaal Bomenmuseum heeft nu als bestemming ‘Tuin’, waardoor er niet mag worden gebouwd. Er ligt echter onder andere een wens voor een vernieuwd entrée-gebouw. Ook ligt het museum in een stiltegebied. Dat bemoeilijkt het organiseren van fair-achtige manifestaties.

De VVD en andere partijen staan positief tegen de wens om het Nationaal Bomenmuseum voor de toekomst te behouden. De laatste jaren is het bezoekersaantal gegroeid, maar men is er nog niet. De stichting die het museum beheert moet zichzelf namelijk bedruipen.

Raadslid Peter van der Zee roept daarom het Nationaal Bomenmuseum, de gemeente en andere partijen op om samen op te trekken om ervoor te zorgen dat het museum kan groeien.